Den sista mars inträffade alltså en explosion i det tyska företaget Evonik Electronics AG:s fabrik i Hanau-Wolfgang. Det var inte vilken olycka som helst, skulle det visa sig. Explosionen hotar nu att stoppa produktionen i en stor del av världens bilfabriker.
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/explosion-akut-hot-mot-bilindustrin_7068731.svd
Fabriken i Evonik svarar för omkring hälften av bilindustrins försörjning av konsthartsmaterialet som behövs till bränslesystem och bromssystem i bilarna som tillverkas. Man räknar inte med att få igång produktionen i den här fabriken de närmaste tre månaderna eller i värsta fall inte förrän i december. Det går inte att byta ut materialet i komponenterna utan att det påverkar helheten.
Just in time samhället lär oss att samhället är mycket känsligt för förändringar och störningar, till exempel så saknar alltså biltillverkarna och deras underleverantörer mellanlager. Varje komponent ska alltså i princip komma till sammansättningsfabriken i samma stund som bilen där den ska sitta monteras. Det här är ett ytterst sårbart system, som det visar sig gång på gång.
Men vi borde ändå inte köpa bilar nu så länge de inte är anpassade efter alternativa bränslen, eftersom att om vi inte börjar byta ut bilparken nu, så rullar de fortfarande om 19 år när oljan enligt nuvarande prognos, helt enkelt är i stort sett slut..
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar