Direkt jag läste om Statoil, tänkte jag att det nog kan vara klokt att börja sälja av bensinmackar nu, för att vi vet inte hur transporter skall föras i framtiden, blir det elbilar? någon hybridmotor med delvis eldrivet och viss del bränsle? Det betyder att om man sitter ned i oljebåten, tills oljan tar slut så kan det vara så att vid det laget har man inte längre några investerare till sin rörelse, den har då redan tappat en stor del av värdet. Många av bensinmackarna dras med låga marginaler, där det inte längre är försäljningen av bränsle som ger en marginal utan man förlitar sig på försäljningen i butik för att klara sig.
Eftersom det kanadensiska bolaget inriktar sig på retail så kanske de räknar med att de skall kunna driva detta som en småbutikskedja oavsett hur det går med själva bensinmackarna i sig.
Det gäller alltså att sälja hästen innan den är död, och en del säljer den alltså med god marginal, redan från början. En del kommer vänta tills hästen är i sin vuxna ålder, och en del väntar tills det är alldeles för sent. När den väl är död går den knappt att sälja..utom kanske till att göra lim..
Det gäller alltså att sälja hästen innan den är död, och en del säljer den alltså med god marginal, redan från början. En del kommer vänta tills hästen är i sin vuxna ålder, och en del väntar tills det är alldeles för sent. När den väl är död går den knappt att sälja..utom kanske till att göra lim..
Vi får räkna med en hel del omstruktureringar i den här branschen, i framtiden. Det är dock tråkigt att vi alltså tappar det nordiska ägandet i detta företag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar