En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

fredag 27 april 2012

Folket låter pengarna rulla..

Mars var ännu en stark månad för detaljhandeln. När det första kvartalet summeras står det klart att svenskarna efter ett svagt 2011 åter öppnat plånboken. Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 5,2 procent mellan mars 2011 och mars 2012. Dagligvaruhandeln ökade med 5,8 procent och sällanköpsvaruhandeln ökade med 4,7 procent. Detaljhandelns försäljningsvolym ökade med 0.2 procent mellan februari 2012 och mars 2012.  http://www.hui.se/statistik-rapporter/index-och-barometrar/dhi och  http://www.scb.se/Pages/PressRelease____333007.aspx

Bäst fart var det i sko- och sporthandeln, med ökningar på 17,9 respektive 15,3 procent. Förklaringen är enligt HUI att våren kom tidigare i år än i fjol.

Även i februari ökade omsättningen i detaljhandeln kraftigt. Även om januari inte var lika stark har ändå omsättningen under det första kvartalet ökat med 1,7 procent från det sista kvartalet i fjol. I jämförelse med första kvartalet 2011 är ökningen 4,5 procent. Branschen andas därmed lite välbehövlig morgonluft efter ett fjolår som var det sämsta på 15 år.



HUI Research kommenterar:

Den starka marsförsäljningen har bidragit till att årets första kvartal har överträffat alla förväntningar. Förklaringen ligger i allt mer optimistiska hushåll tack vare en minskad oro för finanskris i kombination med låga räntor och en stabilare bostadsmarknad. Varsel, till följd av svag efterfrågan i Europa, är fortfarande ett orosmoment, men den värsta varselvågen har hittills uteblivit. Hushållens optimism återspeglas kraftigt i detaljhandeln och efter ett tungt 2011 har nu 2012 fått en bra inledning.

Skohandeln och sporthandeln fortsätter att gå bra och sticker ut med höga utvecklingstal även denna månad, 17,9 respektive 15,3 procent. Detta beror till stor del på att våren kom tidigare 2012 än 2011 – i mars 2011 låg snön fortfarande kvar. HUI tror på en bra vår liksom en bra höst för detaljhandeln och med denna inledning på året kommer försäljningsutvecklingen 2012 att kunna bli betydligt bättre än 2011. http://www.hui.se/statistik-rapporter/index-och-barometrar/dhi

Min egen kommentar:

Jag har tidigare skrivit ett inlägg om hur upplevelsen av rikedom har ett klart samband till konsumenternas köpbeteenden. Att bostadsmarknaden inte börjat dyka (ännu), och att finansmarknadens börshandel fortfarande ligger lite + för i år på OMX Stockholm gör att folket andas ut och blåser faran över. Eftersom köpkraften på marknaden har ett sådant tydligt samband med konjunkturen borde de förbereda sig inför den kommande nedgången i ekonomin, istället för att spendera så fort utsikterna tillfälligt ljusnar lite.
http://rymdiz.blogspot.se/2012/04/formogenhetens-paverkan-pa-konsumtion.html

Konsumenternas förtroende (eng. consumer confidence) är en ekonomisk indikator som mäter graden av optimism kring vad konsumenterna tycker om det allmänna läget i ekonomin och deras personliga finansiella situation. Hur säkra människor känner sig angående stabiliteten av sina inkomster bestämmer deras utgifter och tjänar därför som en av de viktigaste indikatorerna för den övergripande trenden i ekonomin. I huvudsak om ekonomin expanderar ger det ett högre konsument förtroende, och konsumenterna kommer då att göra fler inköp. 

Å andra sidan, om ekonomin är i dåligt skick, är förtroendet lägre och konsumenterna tenderar att spara mer och spendera mindre. En månad till månad trendförändring i konsumenternas förtroende tyder på att i det nuvarande tillståndet i ekonomin i stort även håller på att förändras. Om handeln faller så visar det på att de flesta konsumenter har en negativ syn på sin förmåga att hitta och behålla bra jobb. Nu är de alltså positiva, mer positiva än samma tid förra året.

Själv tycker jag man skall ta möjligheten i denna återhämtning till att öka sin buffert och betala av lån istället för kortsiktig konsumtion. Att faktiskt öka sin rikedom istället för att leva på upplevelsen av densamma. Säg den fest som varar för evigt?

2 kommentarer:

  1. Kan inte ökad omsättning bero på högda priser?

    SvaraRadera
  2. Hur menar du nu? :) du får gärna utveckla din tanke.

    SvaraRadera