En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

fredag 27 april 2012

Hurra, idag betalar jag alla räkningar!

Lönedagen är för många en dag när man är glad och man firar att man fått pengar genom att gå ut och göra av med pengar.

Detta är inte hur jag firar min lönedag.

Jag brukar använda lönedagen till att se att min prognos för månaden har hållit. Att hushållsbudgeten för nästa månad ser bra ut. Att sparande och investeringar fortlöper som planerat. Att amorteringen kommer att minska min skuld till banken. Jag för in allt detta i mina beräkningar och känner mig nöjd över att varje månad kommer jag lite närmare mitt mål att bli skuldfri och att öka mitt kapital inför framtiden. Det känns som en vinst varje gång min budget har stämt bra eller över förväntningarna!



Jag följer den plan som jag gjort upp för mig själv genom att följa mina råd i det här inlägget:
http://rymdiz.blogspot.se/2012/04/hur-du-tar-kontroll-over-din.html
Hur du tar kontroll över din hushållsekonomi.

Hur gör du själv vid löningsdagen? Är det en dag till slösande eller sparande? Löningsdagen har även en tendens att leda till Lönehelg. Utgång? Festande? Det är absolut tillåtet att ha roligt. Om man också har en plan för mer långsiktig hållbarhet, så att inte pengarna är slut på måndag!

4 kommentarer:

  1. Man ser på ekonomi väldigt annorlunda när man vet vad som komma skall jag får ångest över varje stor onödig utgift nu för tiden men förr brände pengarna i fickan.

    SvaraRadera
  2. Jo, det är först sedan augusti förra året som jag började skärpa till min ekonomi och börja spara mer och öka amorteringarna.:)

    SvaraRadera
  3. På lönedagen dras hyran och de flesta e-fakturor, dessutom förs 20% av nettolönen över till mitt sparkonto. Efter det ser jag hur mycket som finns över för konsumtion :)

    SvaraRadera
  4. Betala räkningar och sparande före konsumtion! Du är ett föredöme, Anonym!:)

    SvaraRadera