En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

fredag 13 april 2012

Den gyllene pensionen..

Nu är jag ju lite av "miss gloom and doom", så jag tror inte helt och fullt att jag kommer få en pension i framtiden. Men oavsett om man "tror" på jultomten, påskharar eller smurfarna så bör man ju iallafall försöka att få ut något av sin intjänade pension. Jag antar att under alla de år jag arbetat då jag inte varit ett dugg aktiv eller intresserad så har jag nog förlorat enorma summor på att jag helt enkelt inte flyttat ut pengarna från fonderna när börsen har börjat att gå dåligt. Man skall ju inte "sitta still i båten" som det så vackert heter.

Jag som arbetar inom kommun har ett avtal som heter KAP-KL och då fick jag in pensionen som avsåg 2012 nu. Dessa pengar placeras automatiskt i en s.k. "generationsfond" så direkt har jag nu ändrat fond till "korta räntor" då jag känner att i dagens börsläge vill jag ha en så låg risk som det överhuvudtaget är möjligt..

Hur gör du själv med pensionen? Skänker du det alls en tanke, eller blir det en glad överraskning i framtiden att  se om du får de gyllene guldåren eller ej?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar