En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

söndag 15 april 2012

Snöstorm, elavbrott och sommardäck..

I ena stunden värmer solen som vore det nästan sommar, medan den i andra stunden skyms av mörka moln och vi är tillbaks i vinterkylan. En kraftig vindil, snö och hagel fullbordar bilden av "typiskt aprilväder" med sina tvära kast mellan värme och kyla. Den kalla luften värms upp i de nedersta luftskikten. Detta skapar instabilitet i lufthavet och uppvindar, som i sin tur skapar bymolnen. Bymolnen ger ombytligt väder med omväxlande snöfall och solsken. Det är detta som brukar kallas "aprilväder". (http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/aprilvader-1.1083)

Det är därför inte alls ovanligt med snöfall under hela april, och vädret kan växla snabbt från en dag till en annan. Jag har därför själv varit skeptisk till att farbror staten kräver att vi skall byta till sommardäcken så snabbt. Lagen säger att vi har krav på vinterdäck 1 december–31 mars, men också att vi kanske inte bör köra med dubbdäck efter den 15:e april. Eftersom många har vinterdäck med dubbar byter de alltså tidigt för att de är laglydiga medborgare. Därför med helgens snöstorm på många platser i landet har detta ställt till med problem.

Expressen, kanske inte den mest seriösa av tidningar, rapporterar att "Snökaoset har lamslagit bilisterna och lokaltrafiken i Stockholmsområdet. 29 olyckor har skett." Det föll ca. 15 cm blötsnö första dygnet i Stockholm. 
I Luleå har det också snöat i snart ett dygn.. 

Man kan också tänka sig att vi skulle ha olika datum för byte av vinterdäcken till sommardäck eftersom att vi trots allt har olika klimatzoner i Sverige med distinkta skillnader, från Zon I i Skåne, till Zon VI runt Luleå, samt uppmot fjällvärlden är det upp till klimatzon VIII. Våren kommer tidigare i Skåne. Redan 23:e februari i år var det vår i Skåne, medan vi fortfarande inte har vår här i Norrbotten. Att byta till sommardäcken för tidigt har alltså stora konsekvenser, och jag tycker det är märkligt att vi sedan 2010 byter till sommardäck så pass tidigt, då klimatförändringarna globalt ännu inte har orsakat någon större väderförändring för oss här vad gäller aprilvädret.

15 000 hushåll i Stockholmsområdet är också utan ström. Efter att snöfallet fått träd att falla över ledningar, och orsaka avbrott. (http://www.expressen.se/nyheter/snokaoset-over-15-000-hushall-utan-strom/) De olika elbolagen arbetar med att lösa sina respektive problem med elförsörjningen till hushållen. Vid elavbrott så säger staten att vi själva skall ha en beredskap för att tillgodose våra egna behov, detta åligger ej staten. Bor man så att man har stor sannolikhet att drabbas av elavbrott bör man fundera på att ha egen "back-up ström" kanske ett dieselaggregat till stugan så att man kan lösa kortvariga elavbrott. Sidan Krisinformation berättar om olika förberedelser vi själva förväntas ta vid elavbrott.

På Expressen berättar en olycklig husägare om hur de är utan ström, som egen driver vattenförsörjningen ur den egna brunnen och de därför även blir utan vatten. 

Men även kommunal vattenförsörjning är beroende av electricitet och även inne i staden leder långvariga eller storskaligt elavbrott till att vattnet i kranen kommer att sluta spola. Därför kan det vara bra att antingen själv så fort elavbrottet är ett faktum, t.ex. tappa upp en del vatten i badkaret för att ha till att spola i toaletten. Ett annat sätt är att själv lagra en viss mängd drickbart vatten själv, och var man lägger nivån på dessa förberedelser kan ju vara upp till en själv. Man bör även ha mat hemma för att kunna motverka kortare samhällsstörningar. 

Vad är nivån på dina egna förberedelser? Klarar du ett dygns elavbrott? en veckas? en månad? Samma med hur mycket mat har du hemma? Klarar du att inte gå till affären på ett dygn? en vecka? en månad?

Civilförsvarsförbundet har en checklista på förebyggande åtgärder du själv kan ta i ditt hushåll för att klara kortare krissituationer. http://www.civil.se/tips-rad/elavbrott-checklista/ 

Ju mer förberedd du själv är på att hantera eventuella små kriser i din vardag, desto mindre behöver lite aprilväder vara ett problem!


Tillägg: En vän tipsade mig även om att man kan titta på sin egna hemkommuns risk och sårbarhetsanalys för att se vad kommunen har vidtagit för åtgärder vid extraordinära händelser. 
För Luleå ser tex. planen ut så här: http://www.lulea.se/download/18.33591c5612589eb423a80006339/LEH+planer+2010-2013.pdf


4 kommentarer:

  1. Fel. Man får visst köra med dubbdäck efter den 15:e april. Citat från polisen.se, min fetstil:
    "Dubbdäck får användas mellan den
    1 oktober och den 15 april. Det är även lagligt att köra på dubbdäck under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag. Om du drar släpvagn gäller kravet på vinterdäck även för den."

    SvaraRadera
  2. Sant, och jag "befarar" alltid att det är "vinterväglag" under hela april, men tyvärr byter många till sommardäck tidigt, även här uppe i norr. Så även -om- man kan köra med dubbdäck efter det här datumet tolkar de flesta (verkar det som) att man måste ha bytt till sommardäck innan det här datumet.. vilket naturligtvis är olyckligt om det kommer snö som nu.

    Bra att du förtydligade!:)

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Tror att vi skulle ha mycket att prata om, du och jag. Men hur gör man för att komma i kontakt med dig? /Maria

    SvaraRadera
  4. http://www.facebook.com/Rymdis här finns jag, alternativt e-mail rymdis@hotmail.com. Så hör av dig bara. ^^

    SvaraRadera