En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

onsdag 2 maj 2012

Planeringsdagar om arbetsmarknaden. Åter fredag.

Torsdag och fredag är vi på  http://www.pite-havsbad.se/ för att ha planeringsdagar. Vi diskuterar arbetsmarknadsåtgärder och kommunens styrkort och hur vi i framtiden skall stödja kommunens prioriterade grupper till meningsfull sysselsättning, praktik, subventionerade anställningar och att komma bort ifrån bidragsberoende. 

Jag tror att i år kommer vi prata en hel del om ungdomsarbetslösheten. Luleå Kommun har dock i år många intressanta projekt för att stödja ungdomar. Arena Ungdom, projektet UTAN, samt även projekt för att uppmuntra ungdomar till att slutföra sina gymnasiestudier, Arenan, Pyramiden, College till arbetslivet, m.fl.

Man kan se i hur kommunen definierar ungdomar, dels som en grupp i ålder upp till 25 år, samt att i en del sammanhang upp till 29 år. Det visar på att det finns en stor grupp som fortfarande inte har kommit in på arbetsmarknaden, trots att många har utbildat sig färdigt. Därav att man fortfarande benämner dem ungdomar i projekt riktade till att stödja den här gruppen till att komma in i arbetslivet.

Jag kommer nog att återkomma till detta, vad som görs på lokal nivå, i ett senare inlägg. Allt handlar ju inte om världsekonomin och vad som händer på den höga nivån, utan också vad vi gör själva i vårt egna vardagsarbete. Jag arbetar själv som arbetsmarknadskonsult.






Blir dock även härligt att varva arbete med lite after-work avkoppling, med restaurangmat och sova på hotellet.

Äventyrsbadet består till exempel av 81 meter långa vattenrutschbanan med 10 meters fallhöjd och inbyggd tidtagning. Man kan snurra runt när man åker vattenrutschbanan Space-bowl, det finns även ett vattenfall och några "snällare" rutschbanor. Upplevelseduschar som överraskar både med dofter, färger och temperatur. Ttraditionell bastu och bubbelpooler. Finns ett café i äventyrsbadet som serverar korv, glass, dricka, kaffe och fikabröd samt öl, vin och cider. Hotellet har även en trevlig restaurang som brukar ha god mat, med middagsbuffé på kvällen.

Det betyder även att jag tar en liten paus dessa två dagar och inte kommer att ha lika stor bevakning över världsekonomin. Förhoppningsvis finns världen kvar tills på fredag eftermiddag!:) Jag kommer att skriva om jag får tid över.

Jag rekommenderar dock alla att ta en paus ibland och att ladda batterierna. Annars hamnar man i en olycklig situation. Se till exempel mitt blogginlägg om hur man påverkas negativt av stress. http://rymdiz.blogspot.se/2012/04/langvarig-stress-kan-ge-dig-livslanga.html

2 kommentarer:

  1. Låter som lite reklam det här

    SvaraRadera
  2. Jag får inte betalt för att skriva saker här på bloggen.:)

    SvaraRadera