En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

fredag 18 maj 2012

Att förebygga olyckor, leder detta till att vissa har mer tur än andra?

Det finns människor som alltid verkar ha tur i allt de gör och en del andra som alltid verkar drabbas av olyckor. En del av detta, men kanske inte allt, handlar dock helt enkelt om man har ett riskbeteende eller inte.



En del människor kanske alltid kollar lufttrycket i däcken på bilen, mäter spårdjupet, de kollar oljan och gör regelbunden service av sin bil. En del kollar under badkaret nån gång då och då och gör översyn av huset och tittar under diskbänken. En del byter gamla murkna brädor på fasaden och gör underhåll, eller varför inte laga den där stuprännan som det har droppat ifrån? En del har en snöskyffel och en bensindunk i bilen, de har första hjälpen utrustning inne i sin bil. De har möjligheter om något går fel, de har en cykel som de håller i fint skick så går bilen sönder kan de ta cykeln. De har alltid lite kontanter i plånboken om betalkortet av någon anledning inte skulle fungera osv.

En del människor verkar alltid drabbas av olyckor, plötsligt skar motorn, eller de fick en vattenskada, eller något som om de gjort sin egen del av översynen så hade de inte drabbats av detta. De kanske anser sig ha mer otur än andra eftersom att de verkar drabbas oftare än andra. Men en del hade kanske kunnat förebyggas...

Vad jag menar med detta, är att det finns vissa typer av riskbeteenden, som oftast går bra, men som i vissa fall leder till att man drabbas av olyckor.

Ett enkelt exempel, idag hittade jag inne i min städgarderob en flaska rengöringsmedel som läckt ut inne i garderoben. Det var något slags genomskinligt slime, precis överallt. Som tur var stod alla rengöringsflaskor i en plastback, och den klibbiga vätskan hade därför lokaliserat sig till bottenskiktet i plastlådan. Hade jag inte haft dem i en plastlåda så hade jag istället haft det där kladdiga rengöringsmedlet överallt i min garderob. Tur i oturen? Eller en förberedelse för en eventuell olycka?

Det var helt enkelt en tursam förberedelse att förvara alla rengöringsmedel i en plastbehållare, detta gjorde skadan begränsad och enkel att hantera.

- En del människor kanske alltid har skor på vintern med klack och dåligt fäste. De kanske därför faller oftare om det är halt. Oftast går det bra, men ibland bryter man armen?

- En del människor kanske går mot rött, ser sig inte för innan de går över gatan, eller ofta cyklar mitt i trafiken. Någon gång i sitt liv kanske eller kanske inte, så hamnar de i en trafikolycka. Om man oftare än andra är där olycka kan hända och alltså utsätter sig för mer risker än andra. Har man då otur, eller har man sig själv att skylla?

- Om  man har dåliga matvanor, och aldrig tränar får man sämre hälsa än de som tar hand om sin kropp. Tur eller otur?

Det finns mycket här i livet som vi ändå kan påverka mer än vi tror. Det handlar om långsiktiga förebyggande åtgärder. Som att ha alltid ha viss översikt över sina barn. Det handlar om att minska riskerna genom att ha vidtagit de förebyggande åtgärder man kan. Vet man om var barnen är och vad de gör?

En del av detta handlar även om att de som har mycket tur i sina liv, egentligen handlar om att de har vidgat sina möjligheter. Om man inte ansöker om att komma in på en utbildning, kommer man aldrig att komma in. Om man aldrig ansöker om ett jobb, kan man heller inte få det. En del människor lyckas öka sin kontaktyta mot omvärlden så att "tursamma" saker händer dem helt enkelt oftare genom att ju fler gånger man har en liten chans att lyckas med något, så kommer man förr eller senare att lyckas jämfört med om man aldrig försökt.

På det här sättet kan man också försöka utvärdera när något går fel, är det något som man själv gör som bidrar till att olyckan inträffat? För några veckor sedan föll jag utför en trapp därför att jag sprang nedför trappen medan jag tittade på mobilen. Tur eller otur?

Naturligtvis gör jag detta ofta, att jag kanske tittar på mobilen medan jag går nedför en trappa, eller försöker göra två saker samtidigt. Ett klart riskbeteende. Men om man utvärderar vad som har gått fel, och försöker undvika samma riskbeteende i framtiden. Då har man samtidigt minskat sin otur.

4 kommentarer:

  1. Så sant! Tror vi alla känner någon som undrar varför livet är så emot dem medan man själv tänker att det kanske skulle se annorlunda ut om de funderade lite längre, innan de tar beslut. Kanske en liten konsekvensanalys eller liknande, vad händer om? Istället för bara rusa in i saker och ting och sedan bli oerhört förvånade över att något stod i vägen. Bästa är ändå kommentaren "jag vet ju till nästa gång" när man vet att nästa gång kommer att vara en liten repris och att lärdomen inte alls satt några spår.

    Men det betyder ju inte att jag själv inte råkar ut för liknande, men dock aldrig lika stora händelser och vet ju alltid att det är mitt eget fel ;)
    A

    SvaraRadera
  2. Jepp, köpte faktiskt en plastlåda till städskåpet så jag får skurhinken fri från flaskor. Tack för tipset! Skrattade också då jag såg den fasta högen i hörnet av städskrubben. En liten hög av tätningsmedel som stelnat där sedan tidigare. hehe
    A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett steg framåt!:) (som att långsamt bli vuxen?)

      Radera