En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

tisdag 16 oktober 2012

Vinterförberedelser: Vinterdäck och vinterfixa bilen...

Här i Luleå snöar det idag, visserligen bara några enstaka flingor och ingenting som lägger sig på marken kanske då det genast smälter bort, men då vet man att om inte förr så är det dags att göra iordning inför vintern.

Själv har jag ringt och bokat tid för att byta hjul på bilen, detta är kanske det slöaste alternativet då det innebär att man rullar in på däckhuset, som förvarar däcken och byter och man kan ta en kopp kaffe under tiden. Byta hjulen är egentligen inte svårt men jag har alltid avskytt det så det är något jag gladeligen betalar andra för att göra även om det innebär mindre arbete för dem som har en billyft och wroom wroom mutterdragare än vad det skulle göra för mig med en domkraft en ett fälgkors. Vinterdäck får i Sverige användas från den 1:a oktober, så det kan vara läge byta innan snön kommer.

Så även kan man ta fram kupévärmare till bilen, se till att det ligger en snöskyffel i bilen, det kan även vara bra att ha varma filtar om bilen skulle gå sönder någon gång på ett olämpligt ställe, eller ha rejäla vinterskor, och kanske handskar i bilen. Kanske även sand eller grus i en påse, om man tänker sig att man kommer köra fast på något ställe där bilen bara kommer stå och slira på mjukt halkigt underlag. Allt beror ju på vad man skall förbereda sig för. Man kan även sätta fårskinn på sitsen och tänk särskilt i baksätet för där finns det ju sällan elektrisk värme att slå på när man fryser på morgonen, då kan det vara ganska skönt sitta på ett underlag som värms upp snabbare.


Har du själv bra vinterkläder förresten? vinterskor? Har barnen alla vinterkläder de behöver? Att klä sig i lager gör att man kan anpassa sig bättre till olika temperaturer nu då vädret kan vara ostadigt med höstväder ena dagen och vinterväder andra dagen. Dessa tar man gärna med sig i bilen, särskilt om du skall köra långt. Du vill inte bli stående efter en väg när bilen gått sönder och inte ha varma kläder med dig.

Fylla på kylarvätska kan också vara en idé det ska klara ned till -30 om man även skall klara sig kallare dagar, se till att det finns spolarvätska även det med frostskydd, även kolla lufttryck på hjulen, mönsterdjup om man nu tänker byta hjulen själv. På vintern kan man ha ett högre lufttryck med 0,1-0,2 bar då det även det sänker bränsleförbrukningen.

Använd gärna timer till motor och kupévärmare så att bilen är varm på morgonen, detta gör att bilen mår bättre än att kallstartas och det ger en lägre bränsleförbrukning.

Gör man klart sådant här nu så slipper man bli överraskad av halka och dåligt väglag för att man byter hjul alldeles för sent. En del säger även att det är bra att byta vindrutetorkare på bilen ofta då de är en del av bilen som kan slitas mycket av väder och vind och man vill gummit ska vara fräscht för att få bra grepp mot rutan så att det inte lämnar fläckvis med smuts kvar så att det hindrar sikten. De som är riktigt noga med detta byter vindrutetorkare 2 ggr / år och ungefär i samband med att man skiftar hjulen.

Man kan även ladda batterierna, eller se över sitt bilbatteri. När det blir kallare fungerar ett batteri sämre och det kan göra att din bil vägrar starta om det blir riktigt kallt. Så är det dags byta batteri bör man göra det innan vintern.

Man kan passa på att byta olja i motorn då tex. helsyntetisk olja smörjer bättre vid låga temperaturer och ger en lägre bränsleförbrukning. Man kan även smörja lås i bilen så att de inte fastnar i kylan. Finns även smörjning för dörrlister så inte dörren fastnar av frost.

Du bör förstås även ha gjort klart utomhus, till exempel plocka bort eller täcka över utegrill som du kanske inte behöver på vintern som ändå kommer att snöa över, att ha ställt bort alla utemöbler eller blomlådor, vad det nu kan vara. Sedan kan du börja med dina ytterligare förberedelser såsom inför jul. Det är alldeles lysande att jaga julklappar nu då affärerna kan ha lite reor nu men när det kommer närmare jul slutar de rea ut saker så vill man få bästa pris på sina gåvor till nära och kära gäller det hålla utkik redan nu. Det har jag skrivit om här:
http://rymdiz.blogspot.se/2012/10/nedrakning-till-jul.html

Kom ihåg att redan vid +5 grader finns risk för isbildning på vägarna, och kör därför försiktigt, någon väntar på dig! Mjuka inbromsningar och lugna kurvtagningar är det som gäller, även om det inte är snö ute.

6 kommentarer:

  1. Och jag är just uppstigen ur poolen. :)

    SvaraRadera
  2. Vi har värsta snöstormen och slask, men går nog ändå köra med sommardäcken för det smälter bort där bilarna kör på körbanan. Kör jag av vägen antar jag att jag får äta upp detta med "vinterförberedelser" för det vore ju ironiskt. Men jag skall köra extra försiktigt och ta det lugnt i kurvorna.

    SvaraRadera
  3. 4 cm and counting...
    Bra inlägg!

    Jag rekommenderar att blanda kylvätska till -40. Man vet aldrig, och det är synd att riskera isproppar som kan uppträda vid tex -35. Blir det -40 tycker jag att man ska stanna hemma. Skulle en olycka inträffa har man inga marginaler utan befinner sig redan utanför dessa.

    Ett tips med olja är att vi som har lite äldre bilar även (tex vid 20000 mil) byter i växellådan och/eller slutväxeln. Visserligen behöver man enligt servicemanualen aldrig byta växellådsolja men dessa instruktioner tar inte hänsyn till att bilen passerat 30 000 mil eller upplevt 15 vintrar eller mer nära nordpolen.

    Och till sist, snåla inte på vinterdäcken! Köp de bästa. De är då även bättre andra och tredje vintern än billigdäcken är första vintern. Man får aldrig mer än man betalar för...



    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idé där att lämna bilen om man bara kan om det blir för kallt, för bilen mår inte bra även om man försöker köra motorvärmaren innan så mår en bil inte riktigt bra vid temperaturer över -30 skulle jag nog säga. Risken att något går sönder känns betydligt högre. :)

      Du har rätt i att man bör ta till med kylarvätskan, en vinter ca. 1999 här i Luleå blev det kring -40 grader en vecka, då var det kallt. :)

      Radera
  4. Eh..det blev grillning..i ugnen. Det kom något konstigt vitt i luften även här, drygt 26 mil söderut.

    SvaraRadera