En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

söndag 23 november 2014

Roland S Person om särbegåvade elever...

En viktig föreläsning att ta del av för att få fokus på de särbegåvade eleverna i skolan.
http://www.pedagogstockholm.se/skolforskning/roland-s-persson-om-sarbegavade-elever/


Här kan man också läsa mer om ämnet: http://www.begavadebarn.nu/begaringvad-i-skolan.html


Den här bilden summerar och sätter fingret på problemet för de särbegåvade i skolan. 65% som svarade på en enkät hur de uppfattat sin särbegåvning i skolan tyckte inte heller att studier på universitetsnivå gav dem någon utmaning. Universitetsstudier idag är ett skämt. 

Det måste finnas högre toppar så att även de som har möjlighet att ta sig vidare måste få ta sig vidare. Genom att alla måste hålla samma snigelfart är det inte konstigt att vi inte får fram någon som kan bryta igenom nya fält och kunskapsområden. De som skulle ha möjligheten tappar lusten långt innan de ens tagit sig igenom grundskolan.

Steg ett är att fler behöver lära sig vad särbegåvning är. För att kunna bemöta något måste samhället veta om att det finns!

2 kommentarer:

  1. Jag tror nästan alla barn kan lära sig en hel del tidigare än tänkt. I en del andra länder är barn rumsrena långt innan svenska barn slutat med blöja. Visste det inte när mina egna var blöjbarn. Själv har jag fått höra att jag kunde alla bokstäver före treårsdagen men mina föräldrar fick en allvarlig varning att det kunde vara farligt. Det dramatiska var att jag stavade en skylt med texten Sadelmakeri bokstaverade och sa ungefär namnet och frågade vad det var? Hölls sedan mer ifrån text tills skolan där jag snabbt lärde mig läsa och sedan gick till tandläkaren utan bokning för att läsa intressanta tidskrifter och ofta till biblioteket. I övrigt var jag nog ett ganska normalt barn. Läste mycket Kalle Anka gick via Illustrerade Klassiker till Jules Verne fastnade snabbt i Science Fiction som favoritmiljö såg fram mot att bli ingenjör och blev det.

    Mina barn har blivit lärare respektive ingenjör. Barnbarnets favoritleksak är föräldrarnas paddor och mobiler.



    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut kan alla barn lära sig en del saker tidigare än vad som merparten lär sig, det handlar om normalfördelning där en del kommer att vara tidigt utvecklade och en del senare utvecklade.

      Särbegåvning handlar dock om de barn som har fått speciella gåvor, talanger, eller en begåvning utöver det normala. Denna begåvning bär de sedan med sig hela livet och de har en helt annan utvecklingskurva än normalbegåvade, därav att de kallar dem nu särbegåvade som är den term Sverige valt. I andra länder kan det kallas att vara gifted.

      Att idag ta fram detta att dessa barn också ska uppmuntras och inte hållas tillbaka som att du inte fick läsa, händer fortfarande idag i Svenska skolan. Ett barn som räknat ut alla mattetal på 10 minuter som jämnåriga räknar på två timmar blir inte belönad, utan barnet kan få sudda ut och räkna om eller få papperet sönderrivet av läraren som ett exempel som tas upp i den här föreläsningen.

      Om inte barn tillåts växa och utveckla i sin egen takt så skadar man dem för livet oavsett om man då utvecklas tidigt eller sent. Men tyvärr så just de särbegåvade barnen döljer sedan sina talanger hela livet därför att de både i skola och arbetsliv mest möter motstånd för att det viktigaste i ett samhälle är att ingen ska sticka ut. Att sticka ut kan leda till att man blir utkastad ur gruppen...

      Roligt att dina barn ärvt ditt "läshuvud" och utbildat sig båda två. :)

      Radera