En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

fredag 14 november 2014

Nätting, Västerbottens landskapsfisk eller något från Aliens?

Så vi satt och diskuterade som vanligt på lunchen när vi plötsligt kom in på att inför en gourmettävling i mat så stod nu Kukkolaforsen och provade ut nya recept. Eftersom att några nyligen varit och besökt restaurangen där så hade de blivit bjudna på det som i folkmun kallas "nättingar" i alla möjliga varianter, kokt, griljerad, halstrad, vad som...

Men vi kom även in på och konstaterade att Nättingar också är kända som likfiskar. De sätter sig fast på döda kroppar och äter på dem.

Dessa "fiskar" har ingen käke utan mer ett hål med tänder, de ser så grymt vidriga ut att det knappt är sant. Som små yngel bor de i bottenslammet och först när de är könsmogna är de mer som smala ålar och simmar omkring. När de lekt, dör de sedan och cirkeln börjar om.

Denna vidriga "fisk" är tyvärr en hotad art i Sverige. Men ärligt talat den ser mest ut som något från en skräckfilm så det är inget jag direkt skulle sakna. Måste jag tillägga att jag inte heller vill äta den här oavsett hur den tillagats.


För de som vill veta mer om "Nättingen" rekommenderar jag Wikipedia för lite ytterligare matnyttig information: http://sv.wikipedia.org/wiki/Nejon%C3%B6gon

Konstigt ändå att det som är som material från våra värsta mardrömmar och som ser helt utomjordiskt ut, sedan visar sig bo i princip i vår egen bakgård.

Det mer officiella namnet är Nejonögon, men det kunde lika gärna ha varit Monstergap om man frågat mig. I övrigt så förstår jag inte hur Västerbotten (min hemregion) kunde välja denna vidriga fisk till en landskapssymbol, har de sett att det finns andra fiskar i havet? Sik? Mört? Abborre? Havsgädda? Vad som helst hade varit att föredra...

Slutligen vill jag tillägga att eftersom detta är en HOTAD art, bör ni inte äta den, även om den skulle slå igenom som en kulinarisk läckerhet på en meny någonstans. Vi ska trots allt värna om artrikedomen, hur vidriga djur som vi då än måste skydda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar