En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

söndag 2 juni 2013

IMF varnar för oljan...

Oljepriset måste fördubblas på tio år för att marknaden ska vara balanserad och skifferoljan är en tillfällig boom. IMF:s framtidsprognoser ger en dyster bild av världens oljetillgångar. 
http://www.di.se/artiklar/2013/5/22/imf-varnar-for-oljan/

IMF:s mest sannolika bedömning tyder på att tillväxten i oljeutvinningen kommer att sjunka till plus 0,6 procentenheter till 2013. Det är en minskning med en procentenhet om man jämför med tidigare år. Samtidigt som världens oljeresurser vacklar är det fler länder som vill ta del av oljetillgångarna. ”För att ens kunna uppnå den positiva tillväxten under nästa årtionde skulle det vara nödvändigt med en prisökning på 80 procent”.


IMF använder sin modell för att skapa mer eller mindre troliga verklighetsbilder för att uppmärksamma folk om hur saker och ting kan utveckla sig. Ett av mardrömsscenarierna går ut på att tillgången på olja skulle minska med 2 procent varje år från och med nu. Då skulle oljepriserna öka med 400 procent under nästa decennium.

Under den senaste tiden har skifferoljan dykt upp som en ny spelare på världsmarknaden och hållit nere priserna. Anledningen till det är att den mängden olja som de tror sig ha upptäckt i USA, med skifferoljan, är ungefär 30 miljarder fat olja. Det är ungefär vad som konsumeras i hela världen på ett år. Det är allt.

Den existerande oljeproduktionen, som är aktiv just nu, minskar med 4,5 procent per år. Det innebär att var tredje år försvinner hela Saudiarabiens oljeproduktion. Vi måste ersätta hela Saudiarabien var tredje år, och det är enormt ur ett oljeperspektiv. Skifferoljan är knappt en tredjedel av Saudiarabien.

Enligt artikeln säger flera forskningsrapporter att skifferoljan kan hålla upp marknaden till 2017.

Frågan är att även om vi nu köper oss lite tid, hur kan världen utan olja se ut efter det? Hur klarar världen de högre oljepriser som komma skall? Kommer världsekonomin att knäckas av de högre priserna och hur kommer vår internationella handel då att se ut? Det är inte mycket tid kvar, bara några år. Tick, tack, tick tack.

3 kommentarer:

  1. Så höga oljepriser klarar inte världsekonomin av. Det mesta pekar väl snarare på att vi måste anpassa vårt samhälle till nedväxt. Vilka samhällskrafter är mest lämpade för denna uppgift?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också att världsekonomin kommer att krascha inom kort. Kanske är det därför som USA inte oroar sig för sina skulder utan bara fortsätter skjuta in kapital i det pysande systemet.

      Radera
  2. Jag tror inte världsekonomin kraschar närmaste åren, men utesluter det inte. Ser större risk för en bostads/fastighetskrasch i Sverige inom kort. Den vi hade i början på 90-talet gav stor påverkan på samhället. Förmodligen var indragna krediter till mindre företag sämsta utfallet. Bankerna föredrog att i första hand hjälpa de största företagen. IT-kraschen vid millennieskiftet var mindre förödande i Sverige även om Ericson var nära konkurs. Senaste fem årens nedgång i världen har Sverige inte drabbats lika hårt av.

    Visst har vi sannolikt nått peak oil och världen är oerhört beroende av olja. Min uppfattning är att vi måste minska detta beroende ganska snabbt och inte ersätta det med kol och gas pga koldioxiden. Vi är för el nästan oberoende av fossil energi här och för uppvärmning av lokaler har det nästan totala oljeberoendet på 70-talet minskat till någon enstaka procent. Det mesta transportarbetet bör klara ett betydligt högre oljepris som samtidigt skyndar på övergången till effektivare transporter utan eller med betydligt mindre oljeberoende.

    Över 700000 km har Googles förarlösa bilar kört. 30% sparas vid Volvos vägtåg i bränsleåtgång. En hel del i den teknologiska utvecklingen är mycket säker. Om däremot helt förarlösa bilar finns i mer än något mindre antal här i Sverige före 2020 beror på riksdagsbeslut. I en del stater i USA är redan reglerna klara. Steg för steg kommer vi närmare och mycket snart bör automatisk avståndshållare finnas i nya bilar samt mobilsamtal mellan bilar där en bil som bromsar kraftigt bortom nästa vägkrök varnar bakomvarande bilar och automatlarmar vid olycka.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera