En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

torsdag 27 juni 2013

Vad säger Ratsit?


Enligt Ratsit kunde jag vara relativt nöjd med min lön antar jag. Iallafall när man tar hänsyn till ålder och kön. Nu valde jag aldrig utbildning och yrke utifrån eventuell lönebild, utan utifrån att jag skulle trivas på mitt jobb. Att ha ett arbete som är utvecklande, stimulerande, intressant, där jag träffar många människor och känner att jag gör ett betydelsefullt arbete. Är det som är viktigast för mig.

Jag är utbildad Socionom, som gick direkt till Universitet från gymnasiet och gick ut 2002. Sedan 2002 har jag arbetat inom mitt yrke, även om jag i oktober 2003 flyttade till Luleå och därför fick börja om på lägsta ingångslönen. Man kan ju se det som att jag tappat ett år i löneutveckling då på grund av den flytten. Men ändå ser ju tydligen lönebilden ganska bra ut för mig.

Pengar är alltså inte allt i livet, utan det viktigaste är att man har roligt. Mina flesta nöjen är dessutom sådana som inte ens kostar pengar. Vad sägs om att springa eller åka skidor (längd) på Ormberget, gå långa promenader kring Gültza eller Mjölkuddens strandpromenad. Vara ute och leka med min son som är 6 år. Åka till stranden och bada eller aronsbadet (som är ett gratis utebad i Luleå). Jag gillar även att lyssna på radio och musik. Eller att låna e-böcker från biblioteket. Allt man behöver är ett lånekort.

De bästa sakerna i livet är gratis och vi hade en otroligt härlig och enkel midsommar där vi grillade allesammans (i kompisgänget) och spelade guitarhero, åkte till stranden där vi gjorde en eld på stranden, spelade gitarr och radio och badade. Kan livet egentligen bli bättre? Då känns det som att man egentligen inte behöver pengar för sådana saker kan inte köpas ändå.

Hoppas att ni alla njuter av sommaren, hösten kommer snart nog!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar