En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

torsdag 7 juni 2012

Vikten av att kolla kvitton...

Köpte en sak på Coop för 49kr (trodde jag) eftersom det var den summan som stod på kanten av hyllan. Såg sedan hemma på kvittot att de tagit 89kr så jag gick tillbaka med kvittot för att fråga. Det visade sig att i det finstilta på hyllan stod det "gäller till 20120320" i microskopisk text som jag naturligtvis inte kunde läsa på avstånd, så det var ju egentligen mitt fel kanske? Men samtidigt vilseledande reklam då de på flera månader inte tagit bort den röda lappen.


Så snälla Coop gav mig därför mellanskillnaden, 40kr, samt 25kr i en värdecheck för att man får det när de tar annat pris än det som står på hyllkanten.

Kontentan är alltså, att var en gammal gnetig tant med kvitton, och var ej rädd för att gå tillbaka och "gnälla", man behöver inte vara otrevlig bara vänligt fråga vad som gick fel vid köpet. För mig var det helt klart värt 2 minuter på affären för att få 65kr tillbaka!

Ta kvitton, Spara kvitton, Använd dina konsumenträttigheter: "Öppet köp" om detta står på kvittot, eller "Returrätt på distansköp" om du råkar felköpa över internet. Du har även rätt till returer på varor som kanske har ett inbyggt fel så att sulan på dina skor lossnar första gången det regnar tex. Därför måste du spara kvittot ett tag så att du kan gå tillbaka och klaga på även sådana ovanliga och kanske osannolika fel. Även i mataffären om du köper bröd och det visar sig mögligt har du rätt att lämna tillbaka även om bästföre datumet gått ut och du kanske inte sett detta. Gå tillbaka dagen efter (direkt du upptäcker felet) så brukar de vara snälla och byta ut den felaktiga varan.

Att spara på kvitton kan alltså spara dig mycket pengar i långa loppet. Det är dock bra om du hittar ett system för detta så att du lägger viktigare kvitton som garantier mm, på ett eget ställe och kvitton du behöver spara bara en kort stund, på ett annat ställe. Annars får du snart ett ohanterbart jätteberg av kvitton.

Du kan även lägga in konsumentverkets hemsida i din telefon så kan du kolla direkt i butiken vilka konsumenträttigheter som gäller för dig. 

http://www.konsumentverket.se/Nyheter/Pressmeddelanden/Pressmeddelanden-2011/Fa-koll-pa-konsumentrattigheter-direkt-i-butiken/

2 kommentarer:

  1. Det har sen alltid varit en vana för mig att lägga kvittot på kassabänken och läsa av de viktigare priserna medan man packar varorna och sen lägga det i påsen. Om några dar senare en vara visar sig defekt, så kan man rota fram påsen ur påsen av påsar man har hemma tills man kastar dem, och byta tillbaka nästa gång man handlar.

    De gånger jag sett nåt prisfel, så var det jag som missförstått nåt. Har aldrig sett ett felaktigt pris i coop, ica eller liknande! Trots tusentals "case studies".
    (Så jag tar tillbaka min rekommendation, det är bara slöseri med ansträngning...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...om det är något som blir fel så är det oftast på just såna där nedsatta varor, så köper man något för att det är "på rea" så kan man kolla när de skannar in varan (om man inte använder självskanning) så att priset är rätt. :) ordinarie sortiment brukar aldrig vara fel ( i princip enligt mig ).

      Radera