En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

fredag 8 juni 2012

Svensson ser ingen bubbla...

Det är förstås vice riksbankschefen Lars EO Svensson som tycker så och påpekar att just nu finns inga tecken på att bostadsmarknaden är överhettad. Läs gärna artikeln hos DI. Se länk: 
http://di.se/Artiklar/2012/6/8/269623/Svensson-ser-ingen-bostadsbubbla/

Svensson säger bland annat ”Dagens priser motsvaras väl av fundamenta. Det som driver priserna är inte spekulation utan en stor efterfrågan men ett litet utbud.”

Om det var så skulle väl inte till exempel villapriserna redan ha börjat falla enligt SCB? Eller varför sjunker efterfrågan? Har en stor grupp svenskar plötsligt lämnat Sverige och flyttat utomlands?
Arbetslösheten har ju inte börjat ta fart ännu, så varför minskar efterfrågan redan? Det kan inte vara så att marknaden börjar vara orolig för framtiden och redan nu prisa in fallande värde innan värdesänkningen är ett faktum.

”I nuläget utgör de svenska bolånen inget hot mot den finansiella stabiliten”, säger även herr Svensson. Undra om andra centralbanker uttalat liknande saker innan deras bostadsbubblor exploderat rakt framför dem?

"Det finns ingen Bubbla". "Ingenting har Hänt!" Riksbanken har redan kastat ur sig många minnesvärda citat och antagligen blir de fler under året. Eller så kanske de har ett hemligt uppdrag i att lugna marknaden som vi bara inte uppmärksammat ännu. Eller så kanske förnekelse är första stadiet på väg mot acceptans.

Se Kübler-Ross modell för vidare information om acceptansens fem stadier: 
http://en.wikipedia.org/wiki/K%C3%BCbler-Ross_model

5 kommentarer:

  1. På ett sätt har han rätt. OM vi alltid kommer ha samma förutsättningar med låg ränta, relativ arbetslöshet, amorteringsfrihet och vidare jobbskatteavdrag mm - dvs samma spelregler framöver så motsvarar priserna verkligheten. Men världen fungerar inte så. Förändringar sker och kommer då påverka bopriserna också. Det finns många långsiktiga utmaningar som vi kommer ställas inför.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt att de inte är överens han och Stefan Ingves, man kan tänka sig att om de diskuterade med varandra på jobbet så skulle de nå någon form av konsensus i sina åsikter med tiden, men ack nej de har dimentralt motstående åsikter.:) Kanske sitter de bara inne på varsin kammare och pratar aldrig med varandra?

      Radera
    2. Intressant tanke. Givetvis har vi en bubbla. Men sådana bubblor är svåra att förändra då vi stretar emot in i det sista. Stora bubblor tar också lång tid. Givetvis tänker inte jag delta på marknaden idag då jag riskerar låsa in mig. Och varför ska jag låsa in mig i ett bostadslån när min största drivkraft i livet är frihet över mitt liv och min tid! =)

      Däremot planerar jag en kolonistuga för att komplettera mitt cityboende i småstad. Fortfarande ett OK pris då det inte anses attraktivt för latte-familjerna. Tanken är att bo där April-Augusti varje år och hyra ut lgh i City =)

      Radera
  2. I Torsdags åkte jag de tre milen från min bostad in till Luleå. På den sträckan stod 5 tillsaluskyltar vid vägkanten. De i en kommun där det påstås att det inte finns några lediga bostäder...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar vara mycket bostäder ute nu till salu i Luleå om man tittar på Hemnet. :)

      Radera