En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

tisdag 5 juni 2012

Svar ifrån Justitiedepartementet...

Eftersom jag fick ett svar ifrån Justitiedepartementet när jag skrev brev till dem angående det nya förslaget om påföljder för vissa brott, vill jag visa detta svar för er läsare, så att ni ser att det är viktigt att istället för att   "gnälla på facebook" eller diskutera i kommentatorfältet på aftonbladets artiklar, så är det viktigt att vända sig direkt dit där man kan påverka, om man vill nå fram med ett budskap.

Om alla skrev brev direkt till makthavarna när de var upprörda över saker, istället för att på det svenska viset tyst knyta näven i fickan, så skulle makthavarna märka när det blev en "folkstorm" om olika frågor.

Jag skrev till Justitiedepartementet, därför att jag inte håller med dem om nyttan av ett nytt lagförslag som går att läsa om till exempel här: 

För kontakt med departementet går man till deras hemsida och klickar "e-posta till departementet" under Kontakta Oss (höger spalt) så får man upp ett kontaktformulär: 

Till Helene Öhman.

Tack för ditt meddelande.

Jag heter Filip Solsjö och arbetar som brevsvarare på Justitiedepartementet. Mitt uppdrag är att svara på medborgares brev riktade till justitieministern.

Jag skriver till dig angående ditt brev om påföljder för vissa brott.

Påföljdsutredningen som presenterades den 31 maj har till uppgift att stärka rättssäkerheten och skapa ett mer sammanhållet påföljdssystem. Jag vill dock poängtera att utredningen endast är ett första steg i den långa process som ska utmynna i ny lagstiftning. Förändringar kan ske på vägen.

Det är alltid intressant och värdefullt för justitieministern att få ta del av synpunkter och erfarenheter från enskilda medborgare. Sådan information kan vara viktig när hon ska ta ställning till behovet av lagstiftning eller andra åtgärder som rör rättsväsendet.

Med vänlig hälsningar

Filip Solsjö

JUSTITIEDEPARTEMENTET
___________________________________

Filip Solsjö
Informationsenheten/brevsvar
Justitiedepartementet
Rosenbad 4
103 33 Stockholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar