En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

tisdag 19 juni 2012

Om du var "rik", hur skulle du leva då?

Att vara rik är att kunna leva sina drömmar, men hur lever vi våra drömmar redan idag istället för att "vänta" på att vi skall bli rika först? Många verkar leva under uppfattningen att "om jag bara blev rik så skulle jag..." sedan kommer ofta en mängd drömmar om hur man lever som rik och hur livet plötsligt skulle förändras om man bara fick de där miljonerna.


Jag börjar tro mer och mer att eftersom man själv inte skulle förändras bara för att man fick tillgång till mer pengar, så handlar de där drömmarna nog mer om några slags fantasier om hur man skulle spendera sin tid om man var rikare, med ett helt annat "drömliv" än det liv man lever just nu. Så vad är det som säger att man inte kan börja leva det där livet, precis just nu. Kan man inte redan nu sätta den sortens lyx på tillvaron?

Nu menar jag alltså att många av de där sakerna som man tycker sig njuta av när man väl skulle vara rik, är precis samma saker som man skulle njuta av idag. Många av de sakerna som man verkligen värdesätter är dessutom de saker som faktiskt är gratis här i livet.

Vad är rikedom för dig? Vad skulle du göra med de där pengarna, skulle ditt liv förändras? Själv har jag försökt att dela upp en del delar av vad jag anser vara rikedom, här under några olika rubriker:

- Rika upplevelser, i fantasins land om hur det är när man är rik, så är nog solnedgångarna lite vackrare, kvällarna mer ljumma. Naturen mer skön, och allting bara sådär lite "häftigare". Kanske kör man plötsligt vattenskoter på sjön? Eller åker en snabb båt?
Men det kan man ju ändå inte göra hela tiden, kanske skulle det inte vara roligt mer än några gånger, så hur skulle man sedan spendera tiden? Förmodligen kanske njuta av naturen precis som du gör idag? Promenader ute, besök på stranden, bärplockning och fiske, midsommar och grillning ute...En skön solstol och en tidning kanske egentligen räcker?

- God hälsa, utan hälsa kommer man inte njuta av alla de där pengarna. Kanske skulle man ha tid att träna, ligga på stranden, resa, se solbränd och leende ut. Spela tennis varje vecka, eller kanske golf? Löptur varje morgon, frukost med alla tillbehör, juice, precis som på hotellfrukosten. Kanske äter man nyttigare som rik? Mer varierat, fisk och grönt, nötter, inga onyttigheter eller godis?
Men sanningen att säga skulle man nog inte börja leva en mer aktiv livsstil bara för att man fick pengar. Är man lite av en "soffliggare" så fortsätter man nog med det även när man fått de där pengarna...och vill du gärna börja morgonen med en löptur kanske du skulle lägga in det på schemat några sommarveckor och känna hur det känns?

- Tillgångar, vad ger det oss? En känsla av säkerhet, trygghet? Möjligheten att välja? Blir vi gladare om vi har miljoner på banken i aktier och fonder? Skulle vi göra något med pengarna så är vi ju plötsligt inte rika längre om vi använder upp dem? Så alltså måste en del av pengarna ligga orörda för regniga dagar. Pengar vi inte använder är alltså ändå "fantasiljoner" och det är bara vår dagliga inkomst som vi egentligen skall leva utav. Dessa pengar har du alltså redan.

- Ett vackert hem, oavsett om det nu är den där villan för 5 miljoner, vad innehåller ditt "drömhem" som skulle göra det så speciellt? Du kanske har läst inredningstidningarna och sett massa fantastiska inredningar som allt ser nytt och fräscht ut. Men hur länge ser hemmet nytt ut? Ett vanligt hem kommer slitas och allt kommer inte att kunna vara nytt samtidigt. Visst kan man ha en trevlig stil hemma, men har du inte redan en stil? Köp inte saker som du tror gör dig lycklig, behöver du verkligen bara vita möbler hemma? När det egentligen handlar om andra saker i livet som du kanske värdesätter mer! Vänner, goda stunder, möten med dem som står dig nära.
Faktum är att jag tror att hemmet du bor i egentligen är ett toppenhem. Det enda som gör de där hemmen fantastiska i inredningstidningarna är att de är så läskigt välstädade och fläckfria. Visst skulle du kunna städa upp ditt hem till superblank, glänsande om du bara ville? Då skulle du också kunna bo i en inredningstidning.

- Att kunna erbjuda våra barn en rikare framtid? Våra nära och kära? Att pengarna du skulle ha som rik skulle komma dem till godo på något vis?
Faktum är att dina nära och kära helst vill ha ditt sällskap och goda upplevelser precis som du. Dina barn vill ha aktiva föräldrar som leker med dem i lekparken och sparkar boll. Det behöver inte alls vara särskilt märkvärdigt för att barnen skall se det som att de hade en rik barndom med fullt av goda minnen.

Så istället för att fundera över allt detta som du skulle göra om du bara hade pengar, så planera en sommar full av upplevelser utflykter och äventyr. Det finns massor av saker att göra i din stad som du säkert inte gjort på länge. Nya grillplatser att upptäcka, en kväll på stranden med en radio och gänget som på den gamla goda tiden? Långpromenader i skog och mark med någon vän? Låna böcker på biblioteket och sätt dig och läs dem i solstolen. Löptur i kvällsluften för att få den där träningen. Damma av cykeln och upptäck staden med cykel och kom ut från insidan av bilen.

~ The best things in life are free ~

9 kommentarer:

  1. Ibland dagdrömmer jag om att vinna massor med miljoner och att göra precis vad jag vill i livet.Du har rätt i att många av sakerna jag vill göra är möjliga att göra även utan miljonerna. Det som begränsar är nödvändigheten att jobba 40 timmar i veckan och att orken till allt inte räcker .Jag ska dock tänka på dina tips och fundera en gång till vad jag kan göra istället för att drömma om lottovinsten imorgon...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är alla miljonärer arbetslösa nu för tiden? Tror absolut de flesta av dem fortfarande arbetar eller sitter iaf i styrelser till diverse bolag, men en del jobbar säkert fortfarande riktigt hårt trots alla ziljoner.:) Det är väldigt få som känner att de helt kan sluta jobbet...

      Radera
  2. Dröm:
    Att leva "rikt" för mig vore att kunna ta mig från detta "fattiga" leverne i Sverige och bosätta mig helt på exempelvis Cypern. Väl där skulle jag bara få det att gå runt på ngt sätt, dvs betala boendet, mat och kläder, kanske genom att odla ngt och sälja eller ngt annat i all enkelhet som ger den lilla inkomst jag behöver.....det är rikedom för mig.

    Verklighet: Bygger nytt hus i Gbg, har boende på Cypern och arbetar inom finansbranschen....

    Kalla det Peak-leverne.....;)

    SvaraRadera
  3. Vid mitt skrivbord har jag hängt en tavla med ett citat som jag tycker fångar det du tar upp väldigt väl. "Det finns bara ett slags framgång - att kunna leva sitt liv på sitt eget sätt." Jag hittade den i en second-hand-butik för tio kronor eller något i den stilen och tyckte att den var väldigt inspirerande, och det stämmer in väldigt väl på mig.

    Om jag helt plötsligt fick några extra miljoner på banken så skulle jag till att börja med se till att jag blev helt skuldfri. Det är ett mål jag redan arbetar mot men ett större extra tillskott i kassan skulle så klart kraftigt minska den tid det tar innan jag nått dit. Resten av pengarna skulle i dagens situation antagligen hamna på några bra sparkonton (plural) tills jag vet vad jag verkligen vill göra, under tiden tickar de åtminstone ränta åt mig istället för mot mig. Det är som jag ser det väldigt tveksamt om mitt liv skulle förändras drastiskt, jag är redan ganska nöjd med det jag har. Visst, mindre förändringar skulle det så klart bli på flera fronter, men knappast något riktigt stort.

    /MK

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska köpa en ny solstol inför sommaren och spendera lite tid i solen när den väl vågar visa sig. Det är de små sakerna som gör livet, så får vi lite sol och värme och ett glas citronsaft tror jag det är fixat!:)

      Radera
  4. Om jag blev rik på pengar skulle jag betala av studielånen, därefter köpa rejält med mark, bygga ett antal kretsloppsanpassade hus, anlägga en skogsträdgård, bygga stort växthus, bygga vattenreservoarer och biogasanläggning och diverse annat som kan generera el och drivmedel. Jag skulle se till att min rikedom kom flera till del i ett "community" där vi tillsammans bygger resiliens. Pengarna skulle förstås i princip ta slut då. Först då skulle jag känna mig verkligt rik.
    /C

    SvaraRadera
  5. Tja. jag har allt man kan önska sig, alldeses förmycket pengar varje dag gör man av med 30.000 och det hjälper inte. blir inte en sekund lyckigare än tidigare, bara mera skit att ta hand om. Det ger ingen lycka, beem there, done that, och sjålvbekräftelse söker jag forfarande. När man har reurans och en trygg närmilj, ungat som är framgångsrika, deras arv säkrat. Och aldeles för ungefär pengar. bott överallt på allt möjligt både i sverige och utomlands,för att leta hemma men finner inget, Så för mycket pengar ger bara bekymmer, det är relationer som ger individen något. Men vi rikenmansfolk, det är svårt med relationer för man måste akta sig för att bli utnyjad, likförbannat är det ensamt på toppen. /Classe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör du av med 30 000kr/dag så bör du se över dina utgifter.:)

      Radera
    2. ja så mycket pengar ut, inga bekymmer. Typ idag, Unge ville ha ny häst, blev ett föl för 3ok. den blir då nr 6 i samlingen. Men det var egentligen en gest för mitt egna dåliga samvete, ja för hela midsommar blir det arbete som gäller och småfolk blir försakade.

      Radera