En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

onsdag 27 juni 2012

Att ta en paus från ekonomin...

Många är det som nu redan har gått på semester eller som jobbar sin sista vecka innan de skall ta sin ledighet. Jag känner samma sak själv att allting går lite på lågvarv. Jag vill inte behöva oroa mig för ekonomin, jag vill vara ledig och njuta av min ledighet utan att få dåligt samvete för att jag inte sparar lika mycket pengar som jag borde. Eller att jag inte tar nog förberedelser inför framtiden. Men man måste även leva här och nu...




Antagligen kommer de här skygglapparna att tvingas bort och man måste åter öppna ögonen senare under sommaren då Europas problem antagligen inte kommer att gå att sopa under mattan hur länge som helst. Medan vi ligger i hängmattan här hemma växer problemen i krisländerna och hela Europa kommer närmare punkten av en total kollaps av euron. Vi kan ignorera det en tid, tänka på annat och njuta av vår ledighet men antagligen kommer situationen i Europa att komma tillbaka för att bita oss i rumpan ungefär samtidigt som vi kommer åter till jobbet i början av Augusti.

Själv tror jag ändå det är ganska viktigt att man fokuserar på annat ibland också. Har man sin övergripande plan klar för sig, att bli skuldfri, amortera, spara en buffert så har man råd till att få tänka på annat och försöka koppla bort det som händer.

Semesterlagen som är över 70 år gammal gav från början två veckors betald ledighet. Idag har ledigheten utökats till fem veckor och många arbetsplatser har kollaktivavtal som innebär ännu mer ledighet. Lagen kom till för att arbetare behövde återhämtning och vila ( och för att det var billigare än arbetstidsförkortning).

Att gå under en lång tid med uppbyggd stress gör att man riskerar sin hälsa och sitt liv. Det finns en mängd sjukdomar som kan drabba en om man inte har sin ledighet och sin semester. Det är otroligt viktigt för kroppens återhämtning. Jag har skrivit om stressens effekt på kroppen tidigare och det finns att läsa här: http://rymdiz.blogspot.se/2012/04/langvarig-stress-kan-ge-dig-livslanga.html

Så just nu hoppas jag att alla ändå tar och har en riktigt skön semester och vilar upp sig för det kommer att behövas för att kunna jobba hårt till hösten. Jag kommer fortfarande att uppdatera bloggen under sommaren men inte i lika stor utsträckning som under arbetsåret. Vi får se hur ofta, det beror lite på vad som händer i världen också. Tar krisen plötsligt ny fart kommer jag ändå att hålla ett öga på utvecklingen. Men någonstans tror jag krisen tar lite semester också, medan alla makthavare går på ledighet och njuter av sommaren. Sedan när de kommer tillbaka kommer de också att upptäcka att exempelvis fler länder i Europa och fler banker har hunnit bli insolventa medan de höll ögat på annat.

Jag kan tänka mig att jag uppdaterar bloggen ett par gånger i veckan under de närmaste veckorna, men det beror som sagt på vad som händer i världen. Jag rekommenderar alla att vara ute mycket, gå till stranden, ta långa promenader, grilla med vänner, läsa böcker i hängmattan och lyssna på musik. Kanske hälsa på farmor eller någon annan avlägsen släkting man inte sett på länge.


Här är en humoristisk video från Youtube som summerar hela europakrisen:


http://www.youtube.com/watch?v=OrhJcqgXrlw

Ha en skön sommar allesammans! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar