En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

fredag 7 september 2012

Bensinpriset tuffar uppåt...

Tydligen finns det redan röster och säger att bensinen återigen är för dyr, även om övriga sjunkande boräntor gör boendet billigare så ökar alltså kostnaderna för transporter.
http://www.di.se/artiklar/2012/9/6/krav-pa-regeringen-om-bensinpriset/

"Nu har priset höjts med 45 öre per liter på mindre än en vecka. Krav höjs på att regeringen agerar. "Det här är en viktig fråga och konsumenterna klarar inte av hur höga priser som hels", säger Mikael Höög, pressansvarig på Motormännens Riksförbund.

Riksbanken sänkte styrräntan på torsdagen. Samtidigt höjdes, än en gång, priset på 95-oktanig bensin. Nu med tio öre litern till 15:63 kronor. Att tanka 60 liter bensin kostar totalt 27 kronor mer än förra fredagen.

Siffror visar också att det sålts mindre av bensin och diesel i år och det antyder mindre körande. Motormännen vill att regeringen agerar via det inflytande staten har över drivmedelspriserna. De vill att man ser över beskattningen. Orsaken skulle vara att särskilt människor i glesbygd, där kollektivtrafiken är mindre förekommande och avstånden längre, får lida för prisökningarna." (från Artikeln)


Själv tycker jag fortfarande att 27 kr i ökade kostnader per tank inte är något som förstör nämnvärt för mig eftersom jag bara kör inom stadens gränser, så för mig går det inte mer än kanske 1-1,5 tank per månad. Men det är klart att de som kör mycket mer får ökade kostnader. Frågan är hur mycket de kör per månad och hur mycket onödig körning de ägnar sig åt.

Själv vet jag mycket väl att jag kör onödigt mycket, jag kör ibland hem på lunchen för att jag tycker det är trevligt att äta hemma vilket är totalt onödigt och ett lyxkörande med bilen när man lika gärna kan ta med sig matlåda till jobbet. Det finns även andra totalt onödiga körningar jag gör, ibland för att jag vill gå och shoppa på en affär på andra sidan staden, fast motsvarande utbud kan finnas på en butik närmare etc.

Frågan är vilka motormännen representerar när de säger att bensinpriserna den här gången är hutlöst dyr och gör det omöjligt att köra bil i glesbygden. Jag tycker själv att för mig skulle bensinen egentligen behöva vara mycket dyrare för att tvinga fram omställningen bort ifrån oljeberoendet och minska antalet onödiga transporter så fort som möjligt istället för att vänta tills oljebristen höjer priserna på bensin varje år i vilket fall. För frågan blir ändå, vad skall glesbygden göra 10 år från nu, eller 15 år från nu?

Situationen kommer knappast att förbättras. Subventioneringar och ändrade skatter som en indirekt subvention kommer bara att förlänga problemet.

Själv kommer jag att ha bilen tills kostnaderna blir löjligt dyra, sedan kommer jag att ställa bort bilen och övergå till att cykla, eller åka buss. Men frågan är vad de skall göra som sagt i glesbygden, och hur vi i övrigt kommer kunna minska de onödiga transporterna. 

Men något säger mig att med människors envishet (inklusive min egen) så kommer förändringen att gå långsamt tills priset har tillåtits stiga tillräckligt mycket. Staten skall därför absolut inte i det läget ändra på prissättningen.

2 kommentarer:

  1. Glesbygd och glesbygd.
    Jag bor 3 mil från närmsta samhälle med en del små byar runt ikring. Drygt 4 mil till jobbet.
    För 60 år sedan gick här 6-8 bussturer per dag. Idag ingen. För 20 år sedan samåkte vi. Idag tar alla egen bil. Soppan är ännu för billig för än har ingen börjat samåka och än har ingen startat ett bussbolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra exempel.:) Men upp med priset, som sagt styr pris även investeringar om de skall vara lönsamma. Så som du säger kanske nån startar bussbolag när det väl börjar kännas nödvändigt.

      Radera