En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

tisdag 15 oktober 2013

REA!

Jahaja så den här veckan var det utförsäljning hos Åhléns här i Luleå. Jättetrevligt. Jag gillar rea. Särskilt gillar jag slutreor. När man flera gånger har satt ned priset på en vara, för att i slutändan dumpa priserna totalt med -50% på alla röda lappar.

Det slutade naturligtvis med att jag köpte en hel mängd saker, förhoppningsvis även att jag kommer använda dessa någon gång. Annars är det naturligtvis ett mycket dåligt inköp om man inte har tänkt använda det..


Lite exempel:

- Linne, 129kr, nu 10kr, bleklila och blekt ljusgrön, visserligen vår och sommarfärger men får väl hamna i garderoben till nästa sommar..
- 2  Vita skjortor, kostat 299kr styck, nu 20kr styck.
- Linneskjorta, bleklila och passar bäst vår/sommar, kostat 179kr, nu 20 kr.
- Kjol,  ljus färg,10kr
- Barnmössa, 10kr
- Halsband, 179kr, nu 25kr.
- Örhängen, 129kr nu 15kr.
- Armband, 150kr, nu 15kr.
- Nagellack 15kr
- Läppglans 20kr
- Hårfärg, 35kr

osv. etc. ni förstår idén. Funderar även på om jag borde gå tillbaka och köpa något par skor, bland annat hade de skor som kostat 899kr som nu kostar 50kr, så det är helt ok kvalité. Men som sagt är ju alltid risken att man nu köper saker man egentligen inte behöver.

Jag brukar försöka satsa på baskläder vid sådana tillfällen. Vita skjortor i bra kvalité är ju nästan idiotsäkert och sådant man ändå brukar köpa på sig lite senare. Linnen, underkläder, vad de nu kan vara behöver man också alltid. Sedan läppglans och sånt använder man ju upp vad tiden lider så det brukar gå åt. Förbrukningsvaror är alltid också att föredra. Örhängen var såna där standard tex. pärlörhängen som är nästan idiotsäkra att man kommer använda vid något tillfälle.

Däremot brukar jag undvika att köpa saker i årets modefärger eftersom det kommer kännas tråkigt om bara en kort period så känns det omodernt. En vit skjorta däremot blir aldrig omodern.

Så är det då rea på något tex. tvål, schampoo och andra hushållssaker på coop brukar jag köpa på mig ett lager av det, även om det inte är något som jag behöver just nu så hamnar det i badrumsskåpet. Köper man när saker är billiga och håller sig till sådant man ändå skulle köpa så sparar man ju faktiskt en hel del pengar på det här. Köper man saker man aldrig använder eller en massa extrasaker bara för kul. Ja då slösar man däremot en massa pengar.

Däremot gillar jag inte röda prislappar så de klöser jag alltid bort ifrån varorna så fort jag kommer hem. Prislappar är något fult tycker jag och inget jag vill ha på schampooflaskan i badrummet. Vad handlar du på rea?

2 kommentarer:

  1. Klassiskt husmorstips. Aldrig fel vara ekonomisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kanske är genetiskt? I övrigt hade de 70% rea idag på alla röda lappar så det är allt billigare, så jag köpte två linnen till men egentligen behöver jag ju inget. :)

      Radera