En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

torsdag 31 juli 2014

Vi sover en tredjedel av livet...

Svårt att tänka sig egentligen, att någon som levt närmare hundra år alltså varit sovande i 30 år. Nästan som Törnrosa alltså. Men så mycket tid blir det alltså om man varje natt sover ca. 8h (en tredjedel av dygnet). Jag hade inte tänkt satsa på en ny säng just nu egentligen men efter att ha krockat med min sängram ytterligare en gång så tänkte jag att kanske jag ändå kan slösa pengar på något så 'onödigt' som en ny säng. Den här har ingen hård sängram så kanske man slipper ytterligare obehag.


Nu är jag ju nästan den snålaste (mest ekonomiska) i världen. Så jag hittade den här som jag tycker verkar ha ett bra pris. Det viktigaste för mig är att den är lite fast i madrassen, då jag avskyr mjuka sängar. En hård säng blir även den mjuk i fjädrarna med tiden och tycker man det går för långsamt kan man alltid låta barnen hoppa lite i sängen så tar det problemet hand om sig självt. Att det inte var den dyraste säng jag sett gör ju också att man istället kan byta säng lite oftare.

I övrigt vet jag inte om det hade funnits en bättre säng någon annanstans. Men priset var svårslaget enligt mig eftersom frakten också ingick och de levererar till min gård. Osäker på om de faktiskt bär upp den också men annars får man väl göra det själv!
http://www.furniturebox.se/sv/artiklar/romance-180-kontinentalsang-sangpaket.html

Sen finns det knep om man vill få sin fina dyra säng att klara sig längre, så ska man varje halvår vända på madrasser (huvudända till fotända), samt de vändbara madrasserna ska man både rotera genom att vända och genom att då ändra på vilken del som är åt huvud eller fotända. Detta avlastar fjädrarna och får dem att nötas jämnare och leva längre så att säga. Även en övermadrass kan med fördel vändas och roteras på.

Jag har alltid önskat mig en kontinentalsäng just av den anledningen att man kommer upp lite i höjd.  Bekvämt att kliva i och ur sängen. Så nu får vi också se om det var ett bra köp. Den bör levereras redan imorgon så om ett tag när jag hunnit utvärdera den mer så kanske jag blir en bättre trevligare, mer utvilad människa? Kanske jag då lär mig att gå och sova i tid? 

Drömma går ju...

2 kommentarer:

  1. En bra säng är väldigt viktigt. Hoppas du blir nöjd, själv "investerade" jag i en handbyggd viktanpassad säng för ett par år sedan. Helt fantastiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj låter avancerat, var hittade du en sån? :)

      Radera