En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

måndag 28 juli 2014

Projekt Vivarium - uppdatering...


Jag har ett odlingsprojekt på gång i min hall där jag provar att plantera in mina olika krukväxter. På det sättet blir allt ett eget självvattnande system och klarar sig flera veckor utan att jag behöver göra någonting. Det har ett eget pumpsystem i botten där det kan pumpa vatten över bakgrunden.


Det har varit igång närmare ett och ett halvt år nu och det hela verkar fungera bra. Antagligen ska jag försöka köpa lite mer växter från regnskogen snart och skyffla in där, för tanken med projektet var även att ha lite mer ovanliga växter. En annan fördel är att glaset håller insekter och blomflugor borta ur blommorna så man slipper dem i lägenheten.

Här är lite av bakgrunden till projektet:
http://rymdiz.blogspot.se/2012/12/vivarium.html

Skåpet står i hallen där det inte får något dagsljus men de verkar klara sig bra med ett växtlysrör, ett blått lysrör för att jag gillar ljuset av det, samt några ledlampor som ger lite extra ljus. Förmodligen skulle de nog behöva ännu mer ljus om man vill att det ska blomma i skåpet. Men just nu duger det med bara gröna växter.

Teoretiskt sett borde man kunna odla lite kryddor eller vad som. Istället för att ha de där engångskrukorna med kryddor man brukar köpa som alltid dör av uttorkning efter ett tag. Vad tycks?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar