En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

måndag 27 maj 2013

Alla räkningar betalda...

Jag älskar den 27:e på månaden. När jag får lön och kan betala alla räkningar. Allt klart och betalt ger mig en otrolig frihetskänsla. Jag är en sådan som betalar alla räkningar så fort jag kan och ser med glädje när jag även kan lägga en liten slant på sparande.

Jag fortsätter att amortera i min egen högsta takt som jag klarar av. Så varje månad går mer än 5000 kr till amortering. Det är klart att amorterade jag inte kunde jag istället resa utomlands flera gånger om året, eller en längre långresa. Eller så kunde jag ju köpa dyra tekniska saker varje månad. Men strängt taget känns det inte som om jag går miste om något. Utan jag är nöjd med att se min skuld minska varje månad. När jag helt äger mitt boende känner jag mig redo att öka mitt sparande.


Jag antar att när min skuld är avbetald så har jag även lite tid att bara bygga en pengabinge, eller vad folk nu som mest gör med sina slantar. Men då kommer jag nog satsa mer på de onödiga lyxprylarna igen. Hur som helst slösar man ändå alldeles för mycket pengar.

Min son fyllde år och blev sex år och naturligtvis överöstes han med paket och tårta med firande. Han fick en grävmaskin han längtat efter i flera månader, transformers, lego, en soldriven leksaksbil som man kan ladda upp, en dumper i metall, några små leksakspistoler som blinkar hysteriskt och låter. Härligt för lugnet hemma. Med lite småsaker, som barnbok och sådant. Det låg rivet presentpapper över halva lägenheten efter det. Det viktigaste för barnen verkar alltid vara att få öppna paket och nästan så det spelar mindre roll vad som är i dem. Han fick också en sparkcykel och sandaler som han ändå behöver nu när det är sommar. Samt lite kläder.

Men det är härligt med alla högtider och sådant. Då tycker jag man har rätt att slösa pengar även om man skall försöka vara lite mer sparsam i övrigt.


Det kanske inte går att kalla det lönehelg när man får pengar på en måndag, men vad är det första ni gör när ni får pengar? Har ni sett ut något under månaden som inhandlas när det kommer in pengar, eller firar ni med middag, eller att gå ut? :)

4 kommentarer:

  1. Känns nästan lite tråkigt i så måtto när man nått nivån att skulderna är betalda och marginalerna etablerade. Då passerar lönehelgen i det närmaste obemärkt. Men just din känsla att äga sin situation, ha räkningarna betalda (autogiro är bra) är klart värt sträva efter. Den är mycket skön.
    Då kan man dessutom drömma på riktigt i stället för att drömma utan möjlighet till substans. Och så kan man avstå. Skönt det också. Man kommer närmare det man själv vill och inser vad som egentligen är viktigt. Av någon anledning blir prylar och ägodelar då mindre viktigt. Åtminstone känslomässigt.
    Så, ingen Uggla här inte (den 25:e smäller det).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, sen vill jag ju inte spara så att det blir löjligt, jag vill ju fortfarande min son ska få bli lite bortskämd iallafall. Men jag köper sällan saker till mig själv. Jag tycker man redan har allt. :)

      Radera
  2. Ge din lille son kunskaper och erfarenheter istället för att skämma bort honom med prylar.

    Idag tycker jag det är svårt att veta hur man ska förvalta sina surt förvärvade sparpengar. Banker kan konka och luften gå ur hela marknaden. Jag försöker investera i mitt eget liv genom att ha ett skuldfritt boende, köper mest grejer som går till ett fungerande hus (bättre isolering, bättre vedspis mm).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nya funktioner kan ju vara en investering, medan man inte behöver byta ut en lampa särskilt ofta om man redan har en... dvs "konsumtionssamhället" att man måste tapetsera om/byta soffa och inredning ofta. När man lika gärna kunde satsa på en tidlös stil som kan hålla länge länge.

      Radera