En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

torsdag 20 december 2012

Bilparkeringar och kaos...

Vardagsstress och snart jul, hej och hå. Samtidigt irritation över att enkla saker inte fungerar. Som att gästparkeringen i bostadsrättsföreningen blivit en permanent parkering för en boende i huset. De har stått där länge, men nu har de även dragit dit motorvärmarsladd skarvat genom sitt fönster och ut på parkeringen. Min känsla är som de här bilderna...




En annan boende har tagit en annan outnyttjad yta och helt enkelt gjort den till sin privata parkering. Denna var dock ej uppmärkt som gästparkering, men tillhörde ingen särskild. När jag frågade efter parkering eller garage en extra plats redan 2009 fick jag dock svaret att det bara fanns en plats för varje hushåll i brf:en eftersom det helt enkelt saknades bilplatser. Det finns inget fungerande kösystem till nämnda platser eller om nya platser skulle tillkomma här i föreningen. Kanske för att det är en mycket liten bostadsrättsförening med endast två byggnader.


Så det är spännande att försöka samsas med andra. Varför ordföranden i bostadsrättsföreningen inte gör något fast han står på platsen brevid och säkerligen under lång tid lagt märke till att gästparkeringen inte längre är för gäster vet jag inte. Mest har jag lust att skriva såna här fina lappar som går att finna på "arga-lappen". http://www.argalappen.se/



Mina tre förslag är som lyder.

1. Förbjud och bötfäll boende som står på gästparkeringarna. Gör även om den här "omärkta" parkeringen till en gästparkering (lika för alla).
2. Ta bort gästparkeringarna och lotta ut dem till de som är intresserad av en ytterligare parkering.
3. Behåll dessa gästparkeringar, men märk ut att boende endast får stå på dem efter tex. kl.23.

Min förhoppning är att styrelsen för brf:en kan ta i den här frågan och fatta ett beslut istället för att det som nu skall vara anarki/kaos. Om de här platserna annars tillhör alla har ju jag likväl som andra lika rätt att stå på dem och det kommer jag ju annars göra i framtiden, detta skulle antagligen dock irritera mina grannar som nu gjort platserna till sina egna inofficiella platser.


På bilden: En till arg lapp. :)

Som tur är slipper jag tänka på det här över jul då jag ska koncentrera mig på att bara ha trevligt, men när jag får gäster över nyår hade ju gästparkeringen varit trevlig att ha att tillgå, men med tanke på hur långsamt man löser saker i den här föreningen (tvättstugan var från 1930talet?) så lär det inte hända något på flera år.

Men huvudsaken man för upp sina klagomål så att alla hör, naturligtvis kommer mina grannar också att strunta i mina önskemål, de kommer antagligen fortsätta använda de här platserna som sina privatparkeringar.

Vad gäller elinstallationen så är denna naturligtvis farlig eftersom man aldrig ska dra skarvsladdar med inomhus-el till utomhus. Det finns en anledning till varför man har särskilda uttag utomhus som är jordade och säkrade. Dessutom kan en kabel skadas om den sticker ut genom ett fönster den är inte gjord för att vara permanent dragen på det här viset. Information om detta finns på elsäkerhetsverket.
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Skarvsladd-ut-genom-fonster/

Dessutom skulle man vara ett sk. "rikspucko" och dra från ett ojordat uttag inomhus till bilen utomhus kan hela bilen bli strömförande och livsfarlig. Detta är väl dock inte så sannolikt numera då flesta uttagen är jordade. Men förvånas aldrig "rikspuckon" finns överallt.

Nu tar jag jul-ledigt. God Jul och Gott Nytt År på er!

2 kommentarer:

  1. Den som tar, han har...
    /H

    SvaraRadera
  2. Lol, tyvärr verkar det ju så. Där har man för att man följer reglerna. :)

    SvaraRadera