En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

tisdag 17 juli 2012

I-lands problem med för mycket mat...

Det är som alla vet inte bra med för mycket av något, vilket jag själv upptäckte igår efter att ha ätit på tok för mycket "Texas chili". Men det var alldeles för gott. Jag följde det här receptet: http://www.recept.nu/recept_nu/soppor_och_grytor/kott/texas_chili/


Den är rätt kryddstark men jag har kunnat äta den förut utan problem, den här gången tror jag problemet helt enkelt var att jag åt för mycket av det goda. Jag fick ont i magen och gick en längre promenad för att börja må bättre igen. Kroppen fick någon slags "mat-chock" för att ta ett ord som aftonbladet skulle ha valt. Jag är fortfarande mätt så det blir nog till att äta mindre mat idag så att man inte äter ihjäl sig.

Senare i veckan kommer släkten i form av min bror och hans familj med barn och hälsar på och då tänkte jag laga en annan lite mildare gryta, nämligen:
http://www.tasteline.com/recept/Boeuf_Bourguignon


Jag gillar att laga grytor på sommaren, det blir väldigt mycket mat och räcker länge, lätt att bjuda gästerna på och den står sig gärna till dagen därpå så att man kan äta rester och grytan blir dessutom bara godare när den har fått stå ett dygn. Det är också ett relativt "billigt" kött som fransyska men då detta fått koka sina 1,5-2h så blir köttet väldigt mört. Men jag tycker det känns festligare än att bara ha en köttbit rakt upp och ned, här känner man att man faktiskt "lagat" maten också när det fått stå och koka och hela huset luktar köttgryta.

Sen behöver det inte vara så onyttigt om man äter köttgryta med sallad och kanske nån baguette på sidan om, men att man försöker att inte ha allt för mycket kolhydrater på sidan om, en del gillar pressad potatis eller pasta, men jag tycker man kan lika gärna kan ha något lättare till. Som sallad. Men det är bra när man har tid att planera sitt ätande, då kan man äta mer "riktig" mat och försöka undvika snabbmaten.

Faktum är att det är nu när jag är tillbaka på jobbet igen, och min son är hos sin pappa, som jag kan vila upp mig och få njuta av sommaren lite. Jag tror att alla som har småbarn vet att är man ledig med småbarn så är det inte mycket till ledighet då de kräver mycket uppmärksamhet, aktiviteter, hopp och lek. Tidiga mornar och långa dagar utomhus.

Nu när man jobbar igen har jag tid att både vila upp mig, ha lite fritid på kvällarna, samt laga härlig mat och njuta av vänners sällskap utan krav. Jag har även tid att skriva ett och annat blogginlägg. Det gäller som vanligt att få balans mellan allt i livet, samt med hur mycket man äter så att man inte äter för mycket. Som ni även märker blir det inte lika mycket om ekonomi heller just nu, då jag fortfarande har lite av "semester-läge" och även tänker avvakta med de flesta ekonomi nyheter fram till augusti igen då förmodligen ekonomin kommer att börja gå ned sig igen.

I övrigt så har jag även börjat intressera mig för att prova på att laga en pizza hemma, efter att ha läst här: http://pizzahemma.bloggplatsen.se/. Jag har en sån där ugnssten liggande någonstans så kanske vore det värt att prova någon dag. Även detta verkar vara något som skall förberedas då degen gärna skall göras 10h innan eller dagen innan man skall laga sin hemmalagade pizza. Det enda som oroar mig är att resultatet skall bli för lyckat då jag inte kan äta pizza hela tiden då det vore för onyttigt!

När vi ständigt har tillgång till mat är det lätt att äta för mycket vilket kanske är varför andelen överviktiga ständigt ökar i västvärlden samt även i Sverige. Med det sagt tror jag det får bli en långpromenad idag. Hoppas ni alla också "passar på" att njuta av solen och värmen som äntligen verkar ha kommit, i allafall här i Luleå.

2 kommentarer:

  1. För en bättre gryta enligt min åsikt skulle jag byta ut Fransyskan mot Högrev. Smular/faller sönder efter några timmar i grytan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut finns det fördelar med att ta ett kött som redan är lite mörare också för då behöver man inte koka grytan/grytorna lika länge heller så det kan spara lite tid dessutom. :)

      Radera