En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

tisdag 17 juli 2012

Hur nära är vi en ny djup ekonomisk depression?

Sakta börjar medias ton förändras till att förut kallats "en tillfällig dip i ekonomin" till "recession", "dubbel-dip-recession" till att nu även ordet "depression" börjar användas. http://www.cnbc.com/id/48193471

Faktum är att alla de ekonomiska stimuli vi hittils har använt för att hålla ekonomin flytande inte är något som på längre sikt räddar ekonomin då vi inte kan få en tillväxt som ökar i samma fart som skulderna gör. Därmed är det enda som händer, att man drar ut på det nuvarande läget längre. Kanske kan världens ekonomiska hjul snurra några varv till med lite mer smörjmedel men ändå har de börjat saktas ned och till slut kommer de till att stanna. Problemet med att fortsätta rulla framåt är även att vi riskerar bli hängande utför ett stup eller att störta helt nedför stupet.


Själv tror jag att ju längre den nuvarande fasen får pågå desto djupare blir hålet som vi sedan kommer att bli tvungna att klättra ur. Vi använder upp mer av jordens resurser och tillgångar och samtidigt uppstår hela tiden en mättnad i systemet. Hur många platt-tv apparater kan ett hushåll i västvärlden ha? Hur många datorer? Man ser en kraftig nedgång i försäljningen av elektroniska hushållsprodukter då det helt enkelt finns en "mättnad". Vi kan inte skapa en konstlad efterfrågan när ekonomin kommer till ett stillastående, men ändå så är det vad vi försöker göra. Ju längre som man får människor att ta billiga krediter och sätta sig i skuld desto längre tid tar det även att få dessa människor att betala av sina skulder. En billig kredit i dagsläget är en skuld och minskad köpkraft i framtiden. Samma sak händer med statsskulder. Om vi bränner av räddningsaktioner nu så finns dessa krediter och pengar inte i framtiden och måste alltså med nödvändighet innebära en minskad köpkraft för hela det landet.

Så hur långt borta är detta "stup"? Hur lång tid har vi på oss? Hur länge kan vi hålla vargarna ifrån dörren? För mig personligen så skulle det vara bra om vi inte går in i en djup ekonomisk depression förrän om några år då jag gärna sett att jag helt hunnit betala av mina bostadslån. Jag tror dock inte vi har så många år på oss. Men jag är inte helt förberedd ännu.

Vad tror ni själva? Pratar vi om ett, två eller tre år bort? Någonstans tycker jag mig även ha hört att en depression varar lika länge som den senaste boomen. Vi har haft en enorm tillväxt de senaste 20-30 åren, betyder det att en global depression varar lika länge?

Jag tror dock att det är oundvikligt att vi kommer att komma till en punkt där vi inte kan fortsätta använda alla tillgångar vi har såsom både råvaror, energi och en ekonomi som skall stimulera användningen av de båda andra. Med tanke på utvecklingen kring skuldkrisen, peak oil, peak naturtillgångar, avtagande tillväxt eller nolltillväxt, som alla hänger samman så pekar allt på att vi kommer att komma till ett plötsligt stopp. Gruset har redan fastnat i maskineriet och snart kan den inte drivas längre framåt då det gnisslar och klagar i hjulen.

Jag väntar med spänning på vad som kommer att hända när makthavarna kommer åter ifrån sina politiska semestrar. Kommer förnekelsen att fortsätta eller kommer det att starta en riktig debatt snart om vad som skall hända eller göras?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar