En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

onsdag 8 januari 2014

Kunskapens förfall...

Den amerikanska författaren Chris Hedges, Pulitzerprisbelönad journalist och tidigare korrespondent på New York Times, menar att det finns ett direkt samband mellan expansionen av kulturindustrin och minskningen av läskunnighet.
http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/skolresultaten-sanks-av-spektakelkulturen/

När politiska system förfaller, vilket genom historien går tillbaka till Colosseum och republikens upplösning i Rom, så uppmuntras folk att investera sitt känslomässiga och intellektuella liv i skådespel, antingen sport eller någon annan form av underhållning. I USA finns idag massiva arenor för över 100 000 åskådare. Städer som vittrar sönder av massarbetslöshet, förfallande infrastruktur och kraftigt minskad offentlig välfärd bygger gigantiska fotbollsarenor för skattepengar. Det handlar om bröd och skådespel.


I boken ”Empire of illusion. The end of literacy and the triumph of spectacle” av Chris Hedges. Så framförs idén att skolelevers kunskapsnivå sjunker beroende på en större samhällsutveckling där även dagstidningar och böcker knuffas ut i kulturlivets marginaler, som fornlämningar från det tryckta ordets svunna tidsålder, och där allt som inte erbjuder ögonblicklig förströelse avfärdas som otillgängligt och elitistiskt.

Lässvårigheterna i USA beskrivs även de i boken såsom epidemiska. Enligt statistik i boken (som utkom 2011) är sju miljoner amerikaner analfabeter och ytterligare 27 miljoner är oförmögna att läsa tillräckligt bra för att skriva en jobbansökan. 30 miljoner kan inte läsa en enkel mening och 50 miljoner läser på en fjärde- eller femteklassares nivå. Nära en tredjedel av landets befolkning är antingen analfabeter eller knappt läskunniga – en siffra som ökar med 2 miljoner om året. Inte oväntat avspeglas den sjunkande funktionella läsfärdigheten också i medievanorna. År 2007 läste 80 procent av amerikanska familjer inte en enda bok. Samtidigt ser genomsnittsamerikanen på tv mer än fyra timmar om dagen.

Chris Hedges menar på att det är delvis beroende på hur splittrade människor blir av samhället vi idag lever på där de istället jagar tillfälliga förströelser istället för att man skulle värdesätta verkligt kunnande och faktiska kunskaper istället för människors underhållningsvärde som i Hollywood och andra jättelika underhållningsindustrier.

Även här i Sverige sjunker skolresultaten ständigt. Både inom läs och skrivkunskaper men även inom viktiga kunskapsområden såsom matematik, naturvetenskap och samhällskunskap, historia som även de kan vara viktiga för att förstå politiska sammanhang. Utan grundläggande kunskaper i matematik är det inte konstigt att många människor hamnar i skuldfällan då de inte förstått de avtal i vilka de ingått när de tagit stora konsumtionslån.

Ett bekymmer är samtidigt också att vi lever i den här världens samhälle som vi byggt tillsammans och gärna vill man delta i samhället på samma sätt som sina medmänniskor. Vi människor är i grunden flockdjur och flockar gärna åt samma håll dit trenden går. Ingen vill kanske stå utanför samhället och gå emot strömmen?

För Chris Hedges själv så ser han bara ett fungerande sätt att försvara sig mot kulturindustrins framryckningar: "Själv äger jag ingen tv, jag har ingen Facebooksida, ingen webbsida, jag twittrar inte. Jag läser varje kväll, men jag måste bygga murar för att klara av det. Jag vill inte att utarmad masskultur ska ge mig språket med vilket jag beskriver min verklighet".

Det låter inte heller som en lösning att helt isolera sig själv anser jag. Men som mycket annat handlar det om att hitta en balans där man fortsätter att förkovra sig själv och mellan det "hjärndöda slösurfandet" där man bara söker underhållning djupt inne i Internets djupa skogar.

7 kommentarer:

  1. De vidriga programmen på barnkanalerna kan inte ses utan oönskade följder är min reflektion efter att ha blinkat mig igenom ett antal. En följd borde vara att kiddzen lär sig kategorisera i goda och onda. De senare förgörs alltid.

    En gång försökte jag initiera en diskussion om hur man låter barnen se lagom mycket modärnt skräp. Inte så mycket att de tar skada och inte så lite att de blir utanför. En svår balansgång och diskussionen kom inte till någon slutsats. Jag är väl för extrem.

    Innan två års ålder bör inte barn se på TV då hjärnan blir stressad och inte utvecklas i egen takt lärde jag mig någon gång. Men eftersom även vuxna blir påverkade bör det mer eller mindre gälla livet ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst vill man att barnen skall hänga med lite i vad som händer så att de kan prata med de andra barnen och delta i den sociala gemenskapen. Om man tex. inte låter barnen se på tv alls så kanske de inte kan prata med de andra barnen. Eller är det Minecraft eller något annat spel de skall spela nuförtiden?

      Jag håller med om att hjärnan är stressad. Jag vet knappt själv att hålla reda på allt i vardagen på grund av alla intryck av att vara ständigt uppkopplad...

      Radera
  2. Arenor - bröd och skådespel åt folket.
    Förflackade kunskaper - Min största mardröm. Vi blir definitivt passiviserade konsumenter från vaggan till graven. Och det är meningen. Läsa en bok? Nä, jobbigt. Ge mig en dokusåpa till,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det sovande folket engagerar sig alldeles för lite i hur det här landet styrs. Det hade varit trevligt om människor brytt sig mer om hur saker och ting fungerar än om vad som händer i nästa veckas tv.

      Radera
  3. Böcker går att läsa på skärm också. Dagstidningar på papper lever farligt. Skönt att vi har få analfabeter i Sverige men hemskt att USA har så många.

    Gissar att det nu blir obligatorisk 10 års utbildning. Hade lärarvikariat ett tag för länge sedan och konstaterade att det gick bra med fysik, kemi och stora klasser men i matte var det svårare att få alla att hänga med. Det går att förklara först och sedan låta eleverna räkna själva men svårt att hinna hjälpa alla som kört fast. Min erfarenhet är att matte kräver mindre klasser. Gäller högstadiet och gymnasium.

    Gillar att läsa böcker av det gamla slaget tryckt på döda träd så än en tid finns det en marknad för tryckta böcker också.

    Finns andra teorier om varför Rom föll. Silvergruvorna sinade i Spanien och därmed fick soldaterna ingen sold och började ägna sig åt annat lokalt tex i England där Roms soldater sakta försvann.

    Kejsar Vespanianus avvisade förslag om att använda vattenkraft för kvarnar med motiveringen att det skulle ge arbetslöshet. Två slavar vid handkvarn kunde mala ca 7 kg/h. På 200-talet kom en vattenkvarn i södra Frankrike som klarade 28 ton på en 10 timmars dag. Det räckte till 80 000 människor. Blev många friställda slavar eller hur?

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vad ska vi göra med all friställd arbetskraft? Ibland när jag är på Ica och handlar så funderar jag på om de här självscannings systemen kommer att ta bort en till yrkesgrupp ifrån oss.

      Jag är glad att de flesta i Sverige lär sig att läsa och skriva men säkert finns det många analfabeter om man skulle titta på Europa som helhet.

      Radera
    2. Ja kassatjänster kommer att minska. En del av besparingen bör ge lägre priser. Väntar själv på några bokpaket och det går ut över vanliga gammaldags bokhandlar. Nya jobb kommer också och vill vi ta ut effektivitetsvinster mer allmänt i samhället kan det bli längre semester eller kortare arbetsvecka istället för ökad lön.

      Mer personal behövs i skolor och vård samt snart ta hand om skötsel av robotar tex. En kraftigare utbyggnad av vindkraft och eliminering av kol och oljeberoendet kräver också mycket arbete. I år lär tråkigt nog kolanvändning öka kraftigt efter det att skatten avskaffades.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera