En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

tisdag 7 januari 2014

Svåra beslut...

De svåraste besluten förra året som jag hade att ta, var att avbryta relationer med människor som betyder mycket för mig. Det ena var en vän som jag haft i åratal som jag nu inte längre talar med. Det andra var en kärleksrelation där jag inte heller kunde få det som jag behövde från relationen.

Det är det svåraste vi gör när vi måste lämna människor som vi bryr oss om, samtidigt som man inser att det inte har med känslorna att göra utan ett mer logiskt beslut av vad som är bäst för en.

Min vän som jag har stöttat i alla väder, som under ett par års tid var min allra bästa vän här i kalla norr. Hittade en flickvän och efter det så går ju de prioriteringarna före allt annat. Men det var nog inte bara det, utan även att han prioriterade sina egna livsval. Reste bort som student till ett annat land, kom tillbaka, bara för att skriva klart en uppsats och packade sedan ihop och flyttade ifrån stan. Jag hade svårt att acceptera att han var borta eftersom det var den person som jag brukade berätta allt för. Men nu plötsligt känns det inte ens som vi är i samma universum längre. Hastigt och lustigt från en mening till en annan så pratar vi inte längre med varandra. Jag undrar om vi kommer att pratas vid någon annan gång i framtiden? Vem vet?


Den andra relationen var min fleråriga kärleksrelation. Killen som gärna ville umgås men helst bara på vissa villkor. Såsom att han inte ville eller kunde umgås med min son. Min son som idag är 6 år behöver naturligtvis på sikt även någon som vill engagera sig i honom. Om inte på heltid så iallafall kunna träffa honom då och då. Min son som bor hos mig på halvtid tar ändå inte hela tiden. Efter att ha väntat på den här killen i åratal att han skulle vilja kliva in i den rollen fick jag till slut inse fakta att den resan nått sin ändhållplats och jag var tvungen att hoppa av.

Jag tror att man måste vara tydlig med vad man själv vill och själv behöver. Det finns ingenting att göra som att hålla sig kvar i det som inte är menat eller inte kan fungera av olika anledningar. Såsom att man vill och behöver olika saker. I alla relationer. Även om det är svårt att till slut släppa taget så kan det vara värre att försöka hålla kvar i det som har varit. Så just nu vet jag inte helt vad framtiden kommer att ge. Man förlorar en del saker och vinner andra. Jag har någon i mitt liv nu som skulle kunna vara min klippa i stormen. Förvånansvärt och överraskande utveckling på många plan.

Så även om det säkerligen kommer många nya utmaningar och tuffa tider på andra sätt så hittar man ibland något man sökt på ställen där man trodde att det aldrig skulle kunna finnas. Jag hoppas att ni där ute också håller hårt i era nära och kära samtidigt som ni även står upp för er själva och era egna behov. 

Det handlar ju alltid om att hitta balansen i det liv man lever.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar