En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

tisdag 7 januari 2014

Bostadspriser i Sverige...

För tredje månaden i rad sjönk bostadspriserna i Norge under november månad. Och det ser inte ljusare ut för december, där priserna väntas bli negativa även i årstakt, för första gången sedan krisåret 2009. Jämför man med maj månad förra året har priserna sjunkit med cirka fem procent.
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article18062356.ab

I de länder som haft stora prisuppgångar på bomarknaden och som rasat är det nu bara Sverige, Norge och Kanada kvar. 


Norge har haft en längre period med kraftigt sjunkande priser, en mer utmanande situation än Sverige. Oljesektorn har varit motorn länge, med höga löner som följd, men nu har det vänt. Norge är på väg in i en ekonomi som bromsar in. Än är inte botten nådd i Norge. Bankerna i Norge räknar med en nedgång på 15-20 procent de kommande två åren De hamnar då på ungefär samma nivå som 2010. Norge sägs befinna sig längre in i farozonen än Sverige, med högre skuldsättning och bostadspriser i förhållande till inkomsterna. Till skillnad mot Sverige sköt även villapriserna i höjden, medan det här varit en mer måttlig uppgång för husen. Nu inför man bland annat skuldtak i Norge för att försöka minska risken för nya låntagare att hamna i samma skuldfälla.

Frågan är ju hur ekonomin i Sverige kommer att utvecklas i framtiden. Kan vi fortsätta öka export och välfärd i en omvärld som i bästa fall går sidledes? Med en allt mer vikande global ekonomi bör det vara endast en tidsfråga innan bostadspriserna rasar även här.

Dessvärre trivs jag själv alldeles för bra i mitt boende för att vilja kliva av bostadskarusellen. Jag kan helt enkelt inte tänka mig att sätta mig i en hyreslägenhet i dagsläget eftersom min bostadsrätt kommit att kännas som mitt hem. 

Hur tänker ni andra? Sitter ni stilla i båten?

5 kommentarer:

  1. Inga planer på att byta bostad. Möjligen bo lite på lantstället. Ser inte mitt boende som en karusell och berörs bara mentalt om fastigheterna plötsligt faller i marknadsvärde till nära noll.

    Har för länge sedan bott i hyreslägenhet och tyckte då att det var ok. Blir vi för sjuka och inte orkar bo kvar i villa är en bostadsrätt givetvis ett alternativ.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingen sommarstuga eller lantställe vilket känns lite småtråkigt för det är ändå roligt att ha någonstans att åka till som ligger lugnare till och få lite ombyte i sceneriet. Tyvärr så brukar jag ha så mycket för mig så att när jag väl hade ett lantställe så var jag nästan aldrig där.

      Att stå och betala för ytterligare ett hus där man är endast 1 vecka eller någon enstaka dag per år känns ju inte riktigt värt det. Då för tiden betalade vi ändå ca. 2000kr / månad i driftskostnader mm och då delade jag ändå kostnaderna med min bror som ägde hälften. Men inte heller han hade tid att vara på lantstället (vår mammas föräldrahem) så efter några år efter att mamma gått bort så tog vi oss ändå för att sälja det gamla huset.

      Man kan ju även se det som att minska sina kostnader, även om det naturligtvis är tråkigt. Har man anknytning till bygden och området där stugan står kan det ju kännas som att man även säljer bort lite av sina rötter.

      Är ditt lantställe en sommarstuga eller ett hus du ärvt från släkten?

      Radera
    2. Det var ursprungligen en ide om att köpa ett hus på landet med visst renoveringsbehov. Fixa till det och sälja. Taket hade läckt in som största fel och det fanns en del fuktfläckar i innertaket.

      När köpet var klart frågade mäklaren vad första renovering skulle bli och jag svarade byta yttertak. Då sa säljaren överraskande: "Det gjorde jag förra året och det är 10 års garanti på det jobbet" Mäklaren höll på att sjunka genom golvet och jag insåg att köpet plötsligt blivit något billigare. Nu var det bara lite målning av innertak kvar.

      Barnen med sina respektive och kompisar har tyckt att det är trevligt att kunna bo nära havet med utmärkta badplatser och ett naturreservat så ofta de vill och vi har blivit lite mer bundna till det. Dessutom är det en möjlig permanentbostad då de flesta i liknande hus därute på Ingarö bor där permanent.

      Ett problem är att "ting tar tid". Måste åka dit för att vattna och kolla läget då och då. Inte alltid bara för att njuta alltså. Idag skulle det lätt gå att sälja för mer än vad det kostade 2004 + kostnader sedan dess. I morgon kanske det är betydligt lägre försäljningsvärde. Jag är ganska säker på att vi har en bubbla.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  2. Mitt boende är min bostad. Inget annat. Har man, som du, förmånen att trivas där så är det en förmån att slå vakt om. Bostaden som spekulation är något annat och blandas helst inte ihop med att bo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någonstans måste man ju bo, samtidigt som det naturligtvis skulle vara tråkigt om värdet faller mer och att man "förlorar" pengar man satt in i boendet. Som bostadsrätt har jag ändå en lägre boendekostnad än vad motsvarande hyra skulle varit så jag kanske får se det som så att man ändå sparat in på boendet vad gäller de kostnaderna även om värdet skulle falla.

      Samt att som du säger så för mig så måste jag kunna trivas i mitt hem och nu trivs jag så väldigt bra i min lugna trappuppgång och med lägenhetens planlösning så att det känns som "hemma". :)

      Radera