En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

onsdag 6 mars 2013

Läs en serie medan du väntar...?

Manga och Anime, som japanska fenomen har spridit sig över västvärlden och vid det här laget antar jag att de flesta vet vad det är för något. Kanske behöver inte genren en närmare presentation, men tänkte jag skulle lista några läsvärda manga-serie-favoriter.

När jag har varit sjuk (dödsförkylning) har jag läst en del serier som omväxling. Jag har alltid läst mycket och har väl genom mina år läst igenom allt som jag finner läsvärt på de lokala biblioteken. Att läsa serier ger en annan berättarstil än att läsa en bok. En del känslor och händelser kan framhävas väldigt väl med bilder, och ger en annan reaktion när man läser det, än när man läser en bok och skall skapa världen själv.

Med bildernas hjälp kan man istället fokusera på berättelsen och sjunka in i världen som serietecknaren valt att skapa.

Som yngre  läste jag gärna exempelvis X-en, Spindelmannen, Marvel Mutanter, Marvel Universum där någonstans på 90-talet. Kanske för att jag hade en fyra år äldre bror så fick jag nöjet att läsa om Wolverine och Xavier, Jean Grey senare känd som Pheonix/Dark Pheonix. Men också Storm, Gambit, Cyclops, Kitty Pride och alla de andra. Jag hittade en del gamla serietidningar när jag var i Stockholm nyligen. Kanske får jag ta mig tid och läsa dem också snart.


Fortfarande en viss nostalgi även om jag inte gillar tecknarstilen i de serier som gjorts efter 90-talet. De är helt enkelt för stilistiska och moderna för mig. Eller så har jag blivit för gammal. En annan grafisk novell eller serie jag gillar i serietidningsform är The Walking Dead. Som också gjort sig mycket bra som tv-serie.

Nu på senare tid har jag läst en del manga, kanske för att det är en populärkultur vi inte varit lika "utsatta" för under uppväxten, så det finns en hel del klassiker i den genren som man kan ta sig tid att "läsa upp på".

Så här kommer en typ av Mangalista av en del klassiker i genren som jag rekommenderar.

Wolf Guy, manga, 'något' våldsam, grafisk om en varulv. Tog med den här för att representera lite olika genres i mangavärlden. Finns även Vampire Knight, som är mycket populär manga, just nu när det är lite 'inne' med varulvar och vampyrer i populärkulturen.


Gakuen Alice, manga som sedan blev anime. Extremt söt, shojo manga, riktar sig till yngre tjejer. Men tecknarstilen och historien är ändå söt och oemotståndlig. På en magisk skola har alla en "alice" eller inneboende kraft. Det finns de som har mer användbara 'alice' som att kontrollera eld, eller uppfinnar-alice som en kraft att kunna uppfinna vad som helst. Rör både lättsamma och mer allvarligare ämnen ibland i serien.


Kodocha, eller Komodo do Omocha, manga som senare blev anime. Otroligt fascinerande blandning mellan humor och djup drama som ändå vågar hantera riktigt svåra, allvarliga ämnen och familjeproblematik. Med de stora växlingarna lockar historien fram förvånansvärt starka känslor genom sin berättarteknik.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kodocha


Skip Beat, manga samt en 25 delar lång anime. Långsam början men historien blir sedan intressant och ta fart. Handlar om en tjej som ger sig in i nöjesindustrin och blir skådespelerska för att hämnas på en kille som en gång svek henne. Men handlar även om att hitta olika sidor av sig själv.


Goong, finns även som tv-serie. Koreansk Manhwa som sedan blev en koreansk tv-serie med stor inhemsk framgång, samt i asien. http://rymdiz.blogspot.se/2013/02/koreanska-tv-serier.html

Inu Yasha, ursprungligen en manga, finns som anime. En portal till en annan värld, där det finns demoner som alla är ute efter en särskild kristall som ger särskilda krafter. En vanlig flicka från den här världen faller in i den okända världen och visar sig ha ett nästintill identiskt utseende med en känd pilbågsskytt som också var  en kvinna som levde tidigare i den världen. De flesta som ser dem tror att det är samma person. En lättsam historia, med komedi och mysterier.


Hikaru no go, ursprungligen en manga, finns som anime. Handlar om en ung pojke som hittar ett go-bräde på sin farfars vind. Väl där väcker han upp en ande som lever i go-brädet. Anden är själen efter Honinou Shuuzaku, en av historiens bästa go spelare som någonsin levat. Den lär honom och även oss läsare att spela go. Har väckt intresset hos mängder av nya spelare som hittat till spelet genom att de läst den här mangan.
http://rymdiz.blogspot.se/2013/01/ready-set-go.html

la Corda d'Oro, manga, samt en anime. Handlar om en tjej som går på en skola med både en ordinarie del och en del avsett för musikeleverna får en magisk fiol. Genom att spela på den, men använda sina egna känslor, berör hennes musik andra människor på olika sätt.

Hana Kimi, ligger bland annat till grund för filmen "She's the man". Hollywood sneglar ibland på manga för att få inspiration till sina berättelser. Manga som handlar om en tjej som klär ut sig till kille för att gå på en internatskola för enbart pojkar. Komisk/romantisk.


Hana Yori Dango, ursprungligen en manga, finns nu som en japansk tv-serie. Har skrivit om denna lite grann i det här inlägget. http://rymdiz.blogspot.se/2013/02/koreanska-tv-serier.html

Battle Royale, manga som senare blev japansk spelfilm. Ligger till grund för den liknande historien "Hunger Games", böcker som sedan blev hollywood film. Väldigt grafisk/våldsam, men fängslande historia.


Imadoki, manga som skrivits av författaren Yu Watase som även gjort Fushigi Yugi (en annan välkänd manga). Den här handlar om skollivet på en prestigefylld privatskola, och att man inte alltid behöver vara som andra förväntar sig av en att man skall vara.


Ett sätt att läsa serier är att läsa s.k. "Scanlations" där fans översätter serierna från exempelvis japanska och koreanska på sidor på internet. Seriösa sidor tar sedan ned översättningarna när serierna blir licenserade i USA eller Europa och därmed finns tillgängliga för att köpa översatt till ett språk man kan förstå. Nackdelen med scanlations är dock att de inte alltid är översatta perfekt och man kan upptäcka språkfel här och där, samt estetiskt lay-out-mässigt är det heller inte perfekt. Men det är ändå ett sätt att hitta kulturuttryck som annars aldrig kanske ens skulle ges ut här i västvärlden. En sådan sida tidigare hette 'Mangafox'.

Vad gäller serier och vilka som är bra eller inte får man väl säga beror mycket på ens humör för tillfället. Men det är väl samma när man ser tv, och film. Att ibland vill man se drama, ibland komedi, ibland action, ibland sci-fi osv. Har ni några favoritserier?

I övrigt verkar världsekonomin vara väldigt nära toppen. Kan vi förvänta oss ett ras när vi kommer dit? Lite spekulerande kring hur det ser ut framöver kommer i mitt nästa inlägg.

4 kommentarer:

  1. Jeeeeez. Vad hände med Fantomen, 91:an, Blondie och Kalle Anka? Och Buster?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte faktiskt en hög 3kr/serie kalle ankor nyligen, de övriga var det magert med. :) Buster var rätt cool.

      Radera
  2. Peder Yellowstone7 mars 2013 kl. 15:19

    Din bror hade en utmärkt serietidnigssmak som ung! Även jag var insnöad på Marvels Universum under 90-talet, och jag var extra svag för just Daredevil och hans duster mot Kingpin. Kul att det råder någon slags superhjältehysteri i Hollywood numera, så många av tonårstidens hjältar nu tar mänsklig form (jag ser fram emot den kommande Iron Man-filmen, som jag tror har premiär senare i mars). Inspirerad av ditt blogginlägg ska jag nu plocka fram några anime-dvd:er jag har i bokhyllan, som jag ännu inte haft tid eller motivation att se på, blir perfekt att spana in dessa nu till helgen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Iron Man är absolut något jag ser fram emot. Alla filmerna har varit utmärkta så jag antar att nästa även blir mästerlig. Har även dykt upp en tv-serie om "Green Arrow" fast serien heter ju bara "Arrow". Den är lite småintressant men det har inte kommit igång några djupare intriger än i mitt tycke, men det är ju lite action inslag. http://www.imdb.com/title/tt2193021/

      Radera