En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

måndag 1 december 2014

Jul-stress-panik?

Så slog 1:a advent till och redan är vi inne i december månad. Slutet på året och allt som nu skulle göras är det dags att göra klart. Klockan tickar ned. Ring klocka ring...

Ett av mina bostadslån blev färdigbetalat så jag var in på banken idag och flyttade över amorteringen till ett nytt lån, eftersom detta tydligen inte skedde av sig självt. Jag funderade en stund på om jag istället för att amortera borde börja slösa upp pengarna som tidigare. Men så vann samvetet och jag fortsätter amortera som tidigare, även om räntekostnaden sjunkit något.


Tick, tack, tick, tack. Funderar på detta med framtiden och andra möjligheter inom arbetslivet. Är det dags att ta steget och prova något annat? Få andra utvecklingsmöjligheter kanske högre lön? Samtidigt vet man ju var man har men inte vad man får.

Det finns fortfarande saker man borde ha gjort. Kanske fixat en del saker i lägenheten och i bilen, sorterat ut det gamla och fått plats med det nya. December kommer gå fortare än man tror, det gör den alltid. Bara tre veckor och några dagar så är det julafton! Har skaffat en julkalender med lego figurer till min 7-åring. Han älskar att bygga lego så nu gäller det att hålla dem igång ända fram till jul. För barnen verkar det som en lång väntan fast för oss vuxna swischar tiden fram.


Lite nervös för att det känns som att det var något ytterligare som jag skulle ha gjort. Har jag glömt något? Kunde jag ha gjort mer privat,  för vännerna, för släktingarna, för jobbet, för kunderna, för hemmet, för miljön, för ekonomin, för framtiden? Klockan tickar på...

Skriver några julkort och skickar till nära och kära långt borta och nära. Många som är gamla släktingar som mamma brukade hålla kontakten med. Men eftersom min mamma gått bort känner jag att det faller på mig att skicka julkort till gamla tanter och farbröder som fortfarande sitter där ute på landet i små röda stugor med vita knutar. Där tiden står stilla och både påsk och jul passerar utan större väsen.

Dags att julpynta klart hemma och förbereda för julens ankomst, kanske baka något med saffran i? En smaskig saffranskaka?

Tick, tack, tick tack. Var det något jag skulle ha gjort?

2 kommentarer:

  1. Tick tack tror du gjort helt rätt möjligen avsätt lite tid till författande av en bok. Gratulerar till det slutbetalda lånet. Barnbarnet har fått en kalender med små böcker vid varje datum från oss. Vet inte hur han regerade på första boken än.

    Gillar Edvard Much och hans skriet. Kan visas med tomte också.

    En granne ringde idag och frågade om hon kunde ersätta en trasig lampa i en adventsljusstake med LED. Svaret från mig var ja beroende på volt och fäste och skillnad i ljus men att det nog är bättre att köpa en med helt LED och hon skulle ändå till Claes Ohlson för att köpa en blinkande reflex av samma slag som ett av hennes barnbarn har. Hoppas hon lyckas hitta något hon blir nöjd med. Blir nog så att LED ersätter det mesta i belysningsväg hemma hos svenskar på samma sätt som platta tv nästan utrotat tjockare varianter.

    Vi fick upp två ljusstakar idag kanske blir två till imorgon. Såg mest släckta sådana i fönster på nästan alla villor när jag tog en promenad mitt på dagen igår.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kanske borde man hinna skriva mer, det är en fantastisk hobby.

      Nu undrar jag mest hur länge det svenska undret tuffar på, hur länge kan vår ekonomi gå så starkt att "bostadsbubblan" inte märks av?

      Snart är det dags att sätta upp julgranen, Alexander har sagt att han vill att den ska komma upp snarast ! :)

      och hur gick det med klimatförändringarna? Slutade de vara ett problem eller vande sig bara folk?

      /mvh
      Rymdis

      Radera