En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

lördag 13 december 2014

Nytt år, Nytt jobb, Nya utmaningar...

Som många andra kände jag att jag nått en punkt i mitt arbetsliv där jag inte längre utvecklades i arbetet. Jag kunde mina arbetsuppgifter och inte mycket nytt kom i min väg. Under en period provade jag att söka eventuella interna uppdrag inom vår förvaltning och även inom verksamheten vad gäller processarbete och projekt. Men möjligheterna var små och vid senaste medarbetarsamtalet framkom att inte mycket nytt är inom synhåll men att de naturligtvis noterade mitt intresse.

Så jag gjorde det där ganska svåra valet man gör när man börjar se sig om efter nya arbetsuppgifter utanför sin egna organisation. Ja till och med utanför kommunen.

Under de här året som jag arbetat åt Luleå Kommun, så har jag varit över 10 år inom samma förvaltning, arbetsmarknadsförvaltningen. Även den tanken skrämde mig lite för faktiskt är våra liv inte så långa och det finns så mycket i världen man ska hinna med.


Tidigare hade en kollega som arbetat på samma arbete som jag arbetat på nu, redan gjort överflyttningen och börjat arbeta åt Socialtjänsten i Boden Kommun. Hon har hela tiden sedan hon slutade hos oss sagt att jag borde söka mig till Boden och komma och jobba för dem. Naturligtvis var det även en god väg in att min kollega kunde lägga ett gott ord för mig eftersom att hon arbetat med mig i flera års tid tidigare så var det en bra referens att ha. Det är inte oviktigt att ha nätverk och kontakter!

Samtidigt hade jag även ansökt till Luleå Kommun som familjehemssekreterare, tyvärr framkom vid intervjun att de har väldigt mycket resor och deras upptagningsområde omfattade hela Norrland ända ned till Sundsvall så det är sannolikt att jag skulle tillbringat stora delar av min tid med att resa kort och tvärs i landet. Med min nuvarande familjesituation tycker jag inte det skulle vara helt lämpligt så jag var tillbaka på ruta noll igen.

Arbetsmarknaden i Luleå Kommun är också väldigt trög. De som har arbete har fast anställning och långa anställningsperioder. Det råder ingen stor rörlighet och vid intervjuer råder också stor konkurrens då alla har extrem lång erfarenhet och kompetens. Det är ett nålsöga att passera igenom som på många ställen och små marginaler som skiljer ifrån att man får tjänsten eller ej.

Men så valde jag då istället att gå andra vägen och ansöka till Bodens Kommun. Vad hade jag att förlora? Det är många pusselbitar som ska på plats men ansöka kunde jag ju alltid göra!


Det första som slog mig var vilken skillnad i mottagande jag fick. Redan i intervjusituationen såg de bara möjligheter för mig att använda min kompetens inom deras organisation och att jag skulle kunna passa i flera olika positioner. Många fler än det som jag hade sökt. Jag kände mig uppskattad redan vid intervjun och väl emottagen.

I slutändan pitchade de mig för en helt annan tjänst än den som jag hade sökt och det var också den tjänsten jag sedan kom att erbjudas. Enda kruxet var då detta att det var en tjänst som jag inte hade sökt och att de skulle förhandlas med facket om de kunde flytta över min ansökan till denna tjänst. Senare skulle det även visa sig att de annonserat för denna tjänst en gång tidigare men inte hittat rätt kompetens för tjänsten.

Men slutet gott allting gott och i slutändan godkände facket denna lösning vid förhandlingen och mitt löneanspråk gick igenom utan så mycket som ett höjt ögonbryn. I och med detta fick jag en löneökning med +6000 kr / månad vilket också känns bra. Jag var tyvärr väldigt underbetalad på den tjänst jag hade tidigare, vilket också bidrog till att jag behövde söka nytt arbete. Ingen kan jobba gratis (?).


Har nu varit på mina första introduktionsdagar vid Socialtjänsten i Bodens Kommun och är så nöjd. Visar sig dessutom som grädde på moset att mina framtida arbetskollegor dessutom är mycket trevliga, har god sammanhållning och är oerhört välkomnande. De har ett stödjande förhållningssätt gentemot varandra och ett gott arbetsklimat. Cheferna är otroligt trevliga och tar sig tid att prata med medarbetarna i det dagliga arbetet.

Förändringar är alltid ansträngande och tar mycket energi i omställningsprocessen. För mig tog det den mesta energin fram till det att jag faktiskt tagit beslutet att tacka ja till det här nya arbetet och acceptera alla nya utmaningar som nu följer med!

Nu känner jag en trygg förvissning inför det nya året och även om det också kommer att komma många nya utmaningar i mitt nya arbete så ser jag på det nya året med tillförsikt att det kommer att bli ett spännande år!

Här finns jag även på LinkedIn för er som vill lägga till mig i ert professionella nätverk:
https://www.linkedin.com/pub/helene-%C3%B6hman/5b/753/bb6

2 kommentarer: