En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

måndag 4 augusti 2014

Träning...

Så hösten är här säger träden som redan har röda rönnbär som lyser mot de gröna bladen. Jag är igång med min höstträning och nu är jag motiverad eftersom jag tränar inför zombierun. Efter en bra sommar är jag också utvilad vilket är grunden till att orka ta itu med nya saker och få mer energi. En ny säng kommer också hjälpa mig på vägen.

Efter semestern har jag en del kilon jag behöver bli av med samtidigt som jag blir snabbare och starkare och får den där konditionen som jag tappat. Nu blir det mycket hälsosamma soppor och jag har strukit ut en del kolhydrater ur min kost. Äter inget bröd nu och extremt lite ris, pasta.

Matplanen säger 1200kcal/dag och minst 5 km promenader per dag. Känner mig redan lättare och med mer energi efter den första veckan. Härlig känsla, kroppen mår bättre när man äter mindre kolhydrater det är jag övertygad om. Kolhydrater brukar ge mig en känsla av att kroppen är svullen eftersom den också samlar på sig vätska med kolhydraterna. Naturligtvis minska på sockret och inget godis eller snacks, fikabröd eller vad det nu kan vara.

Ser även till att få i mig runt en 150 gram protein varje dag. Att få i sig nog med protein minskar mängden muskelmassa som man bryter ned medan man tappar vikt. Kycklingsoppa är en favorit, men även klassiker som purjulök, lök och bacon soppa. Bröd på bilden nedan, men jag skippar det nu eftersom det är viktigt att jag håller min planerade diet. Jag har bara 6 veckor kvar till Zombierun den 20:e september. Det blir 5 km terränglöpning med hinder och zombies så då gäller det att vara i form.

Tidigare erfarenheter säger att jag kommer att ha tappat ett antal kilon till det och mindre vikt att springa med gör att det sliter mindre på knän och leder. Knäoperationer är vanligt bland överviktiga då det är en av de leder man sliter ut först.


Recept på bilden: http://www.bbcgoodfood.com/recipes/3505/leek-bacon-and-potato-soup

Att träna och motionera behöver inte kosta något. Promenader kan vara gratis och äta nyttigare kan kosta mindre än de halvfabrikat vi kastar i oss. Köp säsongens grönsaker som är billigast. Samt att på hösten är det skördetid för våra svenska rotfrukter och då smakar de som bäst.

Nu kör vi på 12 veckor framåt siktar jag på att vara i form igen. Inte riktigt i tid till loppet alltså men det blir en "morot" på vägen som håller motivationen uppe. Alla behöver vi ett mål att titta på för att göra förändringar i livet. De långsiktiga hälsovinsterna man får om man tar hand om sin hälsa gör att man minskar risken för diabetes, högt blodtryck, hjärtproblematik, åderförkalkning, listan kan göras lång. Men konstigt nog fungerar vi människor så att titta så långt in i framtiden är svårt, men att se en och en halv månad in i framtiden det är lättare. Därför måste man försöka hitta motivation och mål som inte ligger så långt fram i framtiden om man ska lyckas hålla sig motiverad.

Nu kör vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar