En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

tisdag 3 december 2013

Nedräkning mot juletid...

De flesta av oss har nog känt höstens alla krav stapla sig i högar. Höstterminen är den del av året där större delen av årets arbete också blir gjort. Kanske är det för att man varit uppvilad efter sommaren och då orkar ta tag i det som varit liggande. Men sedan följer julstress och julhets och ett ännu högre tempo. Som vi varvar upp till hela hösten sen är det många som nog går in i något slags bakslag och nyårsdagen följt av några dagar i årets början så lägger sig landet helt stilla och går i dvala.

I år har jag tänkt att försöka slippa julstressen och istället försöka satsa på julgåvor med en större känsla bakom och inte sugas med i bara det kommersiella.

I år försöker jag hitta saker att köpa som också hjälper andra. Fairtrademärkt, rättvisemärkt eller på något sätt stödjer en god sak. http://www.weeffect.se/ge-en-gava/webbutik/armband/ Här är ett exempel på en sådan butik, där man kan köpa armband gjorda av kvinnor i fattiga länder och därmed hjälpa dem till att få en försörjning.


I övrigt försöker jag tänka ekologiskt och närproducerat. Eller vad sägs om burkar med Havtornsgelé plockade och lagade här i närområdet. Eller en handvävd handduk i lin och bomull som sytts på Luleå Kommuns Textilservice som hör till kommunens sysselsättningsavdelning.

Jag tror jag är något på spåret här då jag känner att jag själv mår bättre av att handla sådant här och jag tror det blir ändå roliga gåvor för mottagaren att få. Däremot tycker jag det känns svårt att ge bort sådana där kort där man redan gett en gåva till välgörenhet.

Som jag ser det så kan man inte ge bort sin personliga gåva till välgörenhet till en annan människa eftersom själva tanken är att det är ett medvetet val man själv har gjort. Inte att man tar gåvan man annars skulle ha gett sin vän, kollega eller släkting och istället gav den gåvan till välgörenhet för att då tycker jag man istället skulle skippat att ge sin bekant en present då gåvan var direkt till välgörenhetsorganisationen.

Hur tänker du själv kring julhandeln? Gör du själv några speciella val i år eller rullar det på som vanligt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar