En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

söndag 25 januari 2015

Hemmabion...

Den här veckan har jag mest hållit på att fixa lite i min hemmabio. Beställde ytterligare en subwoofer eftersom mitt ljudsystem klarar 7.2 samtidigt. Här är en genomgång av min nuvarande set-up från 2010.

ONKYO TX-608 Receiver, som håller ordning på allt annat. :) stöd för 7.2 Dolby surround  Den stödjer bland annat Audyssey DSX™ and Dolby® Pro Logic® IIz.


Det gör att man kan sätta upp ljudbilden så här:


Jag har inte ännu kommit mig för att koppla in de bakre högtalarna, faktum är att jag tycker det främre ljudet ger en otroligt fyllig ljudbild att jag har njutit enbart av att ha den ljudbilden. Det är först nu jag kommit till det läget att jag ska försöka koppla in bakre högtalarna till veckan, känns som läge för det nu flera år senare....

Min set-up med front-high är det många som inte förstår meningen med, men eftersom det är lättare sätta högtalare på väggen så de tar mindre plats i rummet så tycker jag det är fullt logiskt.

- Panasonic AE-4000 full hd projektor, som jag har bytt lampa på en gång men i övrigt fungerar den bra. Med en Grandview Fantasy Master, gain 1.0, 100'' projektorduk. Projektorn säljs inte längre men håller fortfarande en bra kvalité. Den klarar 1080p, full HD.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=494195


- Högtalarsystem från Dynavoice, Magic-serien. Ett budget alternativ men som samtidigt fick mycket bra i tester jämfört med sin prisnivå. Två frontar, centerhögtalare, en subwoofer (nu kompletterat med ytterligare en) två front-high högtalare och två back högtalare som jag inte orkat koppla in än. Alla högtalare är vita vilket jag uppskattar då de syns mindre mot den vita väggen.
http://www.dynavoice.se/



- Western Digital HD TV, en liten mediaspelare.

- Beställde även absorptions-plattor (Auralex) som dämpar ljudet som jag ska montera på väggen, ljudbilden blir förvånansvärt annorlunda bara av att jag ställt dem som en stapel i rummet, där de väntar på montering. Jag trodde inte själv att det skulle bli så pass stor skillnad som det faktiskt blev.
http://www.ordermusic.se/sv/artiklar/musikintrument/studio/akustikmaterial/index.html


Jag är rätt förtjust i utseendet på dessa plattor eftersom de ger en viss struktur till väggen och det blir lite av ett konstverk samtidigt. Just nu ligger de bara i staplar men när jag bestämt hur jag ska montera dem så kommer de upp så småningom.

Jag gillar teknik och ljud och bild kan man numera få för en rätt överkomlig summa. Bara man köper vettiga grejor så kan de hålla och skänka glädje en lång tid framöver. Jag brukar sedan ha mina saker tills de är helt utnötta så de här kommer att få leva med mig länge framöver, tills tekniken gör ett nytt hopp igen.

Just nu är de flesta filmer minst 5.1 ljud så det skadar inte att ha hemma-bio ljud, det gör mycket för det man tittar på!

3 kommentarer:

  1. Oj, ingen idè kommentera det här. Känns som man nyss skaffade stereo och den fungerar utmärkt fortfarande. Stenkakorna har dock hamnat på vinden, så lite hänger man väl med ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag hade inga högtalare alls innan jag började med mitt 7.2 ljud, poängen är väl ungefär som när man flyttar att packar man inte upp flyttlådorna direkt kommer några lådor alltid stå oupp-packade. Har man redan saker som fungerar, må det vara TV, Stereo, och teknik omkring oss så är det väl ofta inte förrän sakerna går sönder som man möjligtvis kommer sig för att byta ut dem?

      Jag brukar ha sakerna tills de inte längre går att använda... :)

      Radera
  2. Hi there, I discovered your blog per Google bit searching for such kinda educational advise moreover your inform beholds very remarkable for me. bästa espressomaskin

    SvaraRadera