Kina har varit den största enskilda skaparen av global ekonomisk tillväxt de senaste åren och en bibehållen nedgång i ekonomin kan innebära problem för många andra länder. Särskilt utsatta är länder som exporterar varor som malm och olja och är beroende av efterfrågan från Kinas stålverk och ständigt växande rad av bilägare. Export, en hörnsten i Kinas ekonomiska tillväxt under de senaste tre decennierna, ökade med 4,9 procent förra månaden - hälften så mycket som ekonomer hade förväntat sig.
Tillväxten i andra sektorer verkar också bromsa in, särskilt fastighetsbranschen. Soufun Holdings, ett kinesiskt marknadsundersökningsföretag för fastighetsmarknaden, släppte siffror som visade att markförsäljningen i landets 20 största städer hade fallit med 92 procent förra veckan ifrån veckan innan. Detta eftersom att sjunkande priser för lägenheter, har gett företag i byggbranschen sjunkande vinster och därmed en ovilja till att påbörja ytterligare projekt.
Det finns även tidiga tecken på en kreditåtstramning, åtminstone bland privata företag. Många verkar be sina leverantörer om mer tid för att betala skulder och klagar på likviditetsproblem. Vissa sektorer mår dock bättre. Bilförsäljningen ökade med 12,5 procent i april från ett år tidigare, meddelade den kinesiska Association of Automobile Manufacturers på onsdagen.
Kina har även börjat att lossa på penningpolitiken under de senaste månaderna för att mildra den ekonomiska nedgången. Regeringen hade gått med på att sänka kraven för kontanta tillgångar för banker i november 2011 och nu senast i februari, så att bankerna kunde låna ut mer. Här följer de den västerländska modellen, att låta den privata sektorn ta på sig högre skulder för att stimulera ekonomin. http://tech.mit.edu/V132/N25/long4.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar