Den här gången har man en första prototyp på att framställa bränsle genom att ta koldioxid ur luften. En helig graal för grön ekonomi och framväxt.
http://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/exclusive-pioneering-scientists-turn-fresh-air-into-petrol-in-massive-boost-in-fight-against-energy-crisis-8217382.html
"We've taken carbon dioxide from air and hydrogen from water and turned these elements into petrol"
"We don't have any of the additives and nasty bits found in conventional petrol, and yet our fuel can be used in existing engines. It means that the existing infrastructure for transport can be used."
Som vanligt är ju denna lösning bara en prototyp och för närvarande naturligtvis inte kommersiellt gångbar eller ens särskilt kostnadseffektiv. Samtidigt är forskarna positiva och tänker sig att priset skulle kunna sjunka med tiden, med mer kostnadseffektiv framställning genom att använda förnyelsebar energi för den här omvandlingsprocessen. Fördelen är kanske att man kan spara elektricitet som ett bränsle som går att flytta eller lagra, men samtidigt är processen alldeles för energislukande i sig själv.
För närvarande kostar det ca. £400 för att fånga ett ton av koldioxid och utvinna det ur luften vilket knappt räcker någonstans samt att även en fullskalig industri som hela tiden försökte sig på den här omvandligsprocessen som mest skulle kanske framställa 1 ton bränsle/dag som även det i det stora hela är en droppe i havet.
Fördelen med en sådan här lösning skulle vara att det även motarbetar den globala uppvärmningen som orsakas av växthusgaser och skulle göra ett mer ekologiskt kretslopp då man hela tiden kan utvinna koldioxid ur det som förbränns vid transporter.
Naturligtvis är det en lång väg att gå tills en sådan här lösning skulle bli kostnadseffektiv nog för att tas i bruk, som vanligt handlar det nog mer om en process där man kanske skulle ta reda på industriell avfallsprodukt som redan skapas i form av koldioxid, men att tänka sig att fånga koldioxiden ur luften det tror jag inte på. Hur som helst så är alla framtidens idéer alltid välkomna och vi måste noggrant överväga alla ideér som dyker upp då vi kommer behöva mängder av lösningar för att nå framåt med vårt mångfacetterade energiproblem.
http://rymdiz.blogspot.se/2012/09/framtidens-ideer.html
Som vanligt är ju denna lösning bara en prototyp och för närvarande naturligtvis inte kommersiellt gångbar eller ens särskilt kostnadseffektiv. Samtidigt är forskarna positiva och tänker sig att priset skulle kunna sjunka med tiden, med mer kostnadseffektiv framställning genom att använda förnyelsebar energi för den här omvandlingsprocessen. Fördelen är kanske att man kan spara elektricitet som ett bränsle som går att flytta eller lagra, men samtidigt är processen alldeles för energislukande i sig själv.
För närvarande kostar det ca. £400 för att fånga ett ton av koldioxid och utvinna det ur luften vilket knappt räcker någonstans samt att även en fullskalig industri som hela tiden försökte sig på den här omvandligsprocessen som mest skulle kanske framställa 1 ton bränsle/dag som även det i det stora hela är en droppe i havet.
Fördelen med en sådan här lösning skulle vara att det även motarbetar den globala uppvärmningen som orsakas av växthusgaser och skulle göra ett mer ekologiskt kretslopp då man hela tiden kan utvinna koldioxid ur det som förbränns vid transporter.
Naturligtvis är det en lång väg att gå tills en sådan här lösning skulle bli kostnadseffektiv nog för att tas i bruk, som vanligt handlar det nog mer om en process där man kanske skulle ta reda på industriell avfallsprodukt som redan skapas i form av koldioxid, men att tänka sig att fånga koldioxiden ur luften det tror jag inte på. Hur som helst så är alla framtidens idéer alltid välkomna och vi måste noggrant överväga alla ideér som dyker upp då vi kommer behöva mängder av lösningar för att nå framåt med vårt mångfacetterade energiproblem.
http://rymdiz.blogspot.se/2012/09/framtidens-ideer.html
Jag har tre kommentarer till denna teknik som en kandidat till (del)lösning av energikrisen. Den första är nej, den andra är nej och den tredje är nej!
SvaraRaderaOavsett vilken energikälla man använder för denna omvandling så sker det med en viss verkningsgrad som understiger 100%. Därmed är det energitekniskt bättre att använda tillgänglig förnybar energi direkt istället för att slösa bort en betydande del i omvandlingsprocessen.
"Det finns ingen gratis lunch"
mvh
energiingenjören
Jag håller med dig till stor del, samtidigt tycker jag alla såna här idéer är spännande och att det visar på en vilja att prova alla möjligheter.
SvaraRaderaOm man inte kan använda elektriciteten direkt, om den tex. skapas genom förnyelsebar energi, så behöver den dock lagras och skapar man överskottsenergi vid något tillfälle och kunde lagra den som vätska genom omvandling av vatten/luft så har man iallafall inte kastat bort allt av det som var överskott, utan även om man har förluster i omvandlingsprocessen kanske det ändå är bra idé vid något tillfälle, till exempel som biprodukt vid industrier där man ändå släpper ut mycket koldioxid.
ps. Jag håller med om att det inte finns några gratisluncher . ds. :)
Bränsle från luft kommenterar jag på två sätt.
SvaraRadera1.Tror mer på algodling för att sedan få fram drivmedel. Växter är bra på att göra om CO2 och H2O till mer komplexa kolväten.
2. Vi har också lite tid på oss genom effektivare användning av fossilt under nedgångsperioden eller ska vi säga utvecklingstiden till flödande energi.
Var idag på en intressant presentation av ett företag som tillverkar maskiner i femmiljonklassen. Med dessa maskiner serietillverkas idag över 20000 implantat årligen och snart startas förserier av flygplansdelar som ger viktminskningar och därmed lägre bränsleförbrukning till trafikflyg från 2014. Min uppfattning är att nästa område blir för bilar med än större besparingar. Tycker sådant här är trevligare än guld och silver som investering.
Nanotec
PS. De bjöd på gratis lunch DS.
SvaraRaderaNanotec
Haha. köpte du något? har du kollat så plånboken är kvar? vet de var du bor nu? :)
RaderaPå 1. Jag lärde lite mer än jag kunde innan, men köpte var länge sedan. Fast när jag tänker efter så är jag nu ännu mer köpt på bolaget, suck du har rätt.
RaderaPå 2. Använde den på Artipelag, Baby Björns, konst/utställningsetablisemang på Värmdö idag. Vi åt god majskyckling (bäst att passa på innan majsen är slut).
På 3. Jo de har fått tel, mail och gatuadress. Möjligen har fler telefonsäljare ringt och fler reklammail kommit senaste veckan men ingen säljare har ringt på dörren än.
Slutsats: Kanske det är som Schrödingers katt med gratis lunch.
Ser i dagens The Economist att förarlösa bilar kommer inom 10 år och KPMG att de kommer tidigare än du kan tänka dig. De kan köras tätare och behöver inte centrala parkeringsplatser för den förarlösa bilen kör bara vidare och plockar kanske upp någon annan. Inga rattar, pedaler och mycket annat behövs inte heller längre och då de flesta olyckor beror på mänskliga misstag kan de göras mycket lättare än dagens bilar och därmed minska bränsleåtgången stort.
Nanotec
Ser nu att Dagens Industri bara ligger ett dygn efter dig Rymdiz med bränsle från luft. Kan givetvis bara betyda att du frilansar där eller möjligen att de läser din blogg för alternativen är för långsökta.
SvaraRaderaFörarlösa bilar kommer att göra trafikpoliser och parkeringsvakter mindre behövliga. Tråkigt, men hade jag haft en sådan bil idag hade jag inte behövt begränsa mig till enbart Loka och kaffe i samband med besöket på Artipelag.
Nanotec
Nej, inget frilansande det har jag inte tid med. Men jag tror nog att sådana där "sensations" nyheter sprider sig snabbt över internet på grund av dess underhållningsvärde. Inte att idén i sig är särskilt användbar för närvarande.
RaderaMen drömma går ju. Jag tycker också förarlösa bilar vore lite av framtiden för ärligt talat är människor farliga bakom ratten. Fast oavsett om vi kör eller om bilen kör själv så behöver ju antalet fordon begränsas kraftigt men antagligen kommer det ske av sig självt när vi blir tillräckligt fattiga. Bara att vänta och se. :)
Såg på tv Magical mystery tour från 67 och minns hur jag spelade Beatles bla en hel natt när en klass ville att jag skulle ordna disco. (Hade byggt en kraftfull utrustning) Hur länge kan du hålla på frågade en av beställarna oroligt. Så länge ni orkar dansa blev mitt kaxiga svar och så blev det till 9 på lördag morgon. (Fick engångsarvode och inte timpeng). Musik från tonårstid fastnar bra i hjärnan men filmen minns jag dåligt efter så där 40+ år.
RaderaEn förarlös bil blir första gången en sorts Magical mystery tour. Jag ser fram mot den. För de flesta sådana resor behöver bilen knappast väga mer än några få hundra kilo och beställer man den i tätbebyggelse borde den kunna vara på plats inom någon minut även om antalet blir säg halva dagens bilantal. Eldrift är självklart och energiåtgång jämfört med dagens bilar blir då säg en 1/10-del och kostnaden för en resa behöver inte bli högre än avskrivning + elpris + service + ränta + vinst för Robo-taxi AB.
Antag genomsnittstur på 40 km på 45 minuter och 15 minuter snabbladdning och bara 10 sådana resor per dygn. Borde med elpris på några kronor per kWh, investering på säg 250.000, avskrivning 5 år, kunna ge en hyfsad vinst med en milkostnad för kund på säg 10 kr.
Nanotec
Framtidens bilar måste av nödvändighet vara mycket lättare med mindre vikt än dagens bilar, då borde ju elförbrukningen gå ned bara för att fordonet faktiskt väger något ton mindre. :)
RaderaTyvärr blir det tråkiga olyckor om lättviktsfordon och dagens monster-stads-jeepar tillåts färdas på samma vägar...
ps. snäll du var med tonåringarna på discot ds. :)
Ett sätt att lösa problemet med ej robotstyrda monster-stads-jeepar är att de bara får köra i tex 30 km/h i stadsområde medan robotstyrda fordon får köra i säg 50 km/h. Borde snabbt leda till att de farliga fordonen försvinner långt ut på landet eller till återvinning.
RaderaEtt annat är att roboten är snabb på att reagera på faror och försöker minska olycksrisken och om det inte går både minimera konsekvensen och larma räddning redan någon hundradels sekund innan krasch och om den inte förstörts helt fortsätta kommunicera under och efter olyckan. Säkert är den byggd med titanlegeringar i bärande delar och ger bättre skydd än äldre stålplåt. Masskillnaden är ändå ett problem men läget är där mycket bättre än för tex en motorcykel.
Jag var nog 18-19 år och beställarna var mycket små för mig då dvs kanske 3-4 år yngre. Stora måste vara snälla mot små.
Nanotec
Får barna vara ute så där sent? :)
RaderaRobotstyrda fordon minskar olycksrisken och tar bort fortkörandet antar jag. Nu tror jag ändå att robotfordonen är långt borta trots alla vinster med ett sådant system eftersom människor är envisa och hellre kör själva trots att vi är relativt dåliga på det jämfört med datasystem och robotstyrning som gör samma sak. :)
Om jag får tro vad som händer med fordonen så är väl en viss konvertering mot hybrider, eldrivet, samt en större minskning av de som helt enkelt inte kommer ha råd att ha ett fordon, och i övrigt mer kollektivt åkande, buss, samt cykel. I alla fall under den närmaste generationen till nästa fordonslösningar kommer till en billig kostnad för inköp och drift. :)
Men folk i allmänhet kommer nog behålla sina bilar så länge som möjligt, det betyder man minskar på andra saker istället för att bil är något som man "måste" ha. Sämre mat fast man sparar inte på lyxen kan man ju sammanfatta det. Ungefär som att folk skippar mat före de skippar cigaretter och sprit.
Nä barna får inte vara ute så länge nu. Inte ens då var så många kvar efter 2400, men det finns oftast små små undantag.
RaderaEkonomin Rymdis - avgör takten. Först blev bilindustrin själv. Robotfordon drar halvfärdiga bilar redan nu och stannar om någon eller något kommer i vägen. Men för oss som passagerare blir det tex storflygplatser där det är långt mellan gaterna. Hastigheten blir nog ganska låg som start, men dubbla gånghastigheten och lågt pris för resenären driver säkert på en snabb utveckling. IKEA är kanske nästa plats. Både till och från parkering och i varuhuset. När lastutrymmet är fullt får familymedlemmen låna ett nytt extrafordon g r a t i s. (Avlyssnat från 2019)
Taxi blir stora genombrottet. Idag är lönen till förarna den stora kostnaden. Kan dessutom vikten sänkas med en person mindre och onödiga rattar, pedaler, speglar mm och dessutom lägre slitage och försäkringar. Dessutom kanske taxin inte öppnar sig förrän färden är betald alternativt den besvärlige kunden dumpats hos polisen.
Mycket körning till dagis och skola blir det tidigt i mer bemedlade områden utan att mamma eller pappa behöver följa med. Den som kan börja jobbet med att läsa mail eller morgontidning (givetvis inte döda trädsorter) kan nog frestats skaffa en initialt dyrare robotbil om lönen tillåter.
Min son jobbade flera år i norra Stockholm men bodde i Norrköping. När han steg på tåget loggade han in på jobbet med laptop och fick lön för restiden. Problemet var dålig tidspassning av sj så var det något viktigt möte på jobbet fick han ta bil eller sova över hos oss. Har inte behövt fråga - jag är säker på att han skulle köpt en robotbil under den tiden om de funnits.
När tillverkningsvolymen stigit något blir robotbilen från att ha varit lyx betydligt billigare också i inköp så många kommer att välja den bara därför.
Själv vill jag kunna välja vad jag ser genom fönstren och därmed ibland byta invand trafikutsikt mot tex savann i näst intill realtid genom att se vad någon safaribil ser millisekunden tidigare eller kanske googla något.
Men du har rätt i att nu närmaste åren ökar hybrider och rena elbilar. Tråkigt nog delar jag din uppfattning att mängden fattiga också kommer att öka tills vi lyckats få upp nivån på flödande energi till att överta den fossila. En generation anses normalt vara 25 år och jag tror att det går snabbare, men påfrestningarna kommer att vara stora under tiden.
Många nyss vuxna har inte körkort för att de inte tycker sig behöva det. Peak bil har redan inträffat i västvärlden. Det är nästan bara bland äldre som man ser bilhandikapp eller gravt bilhandikapp som allt för stigmatiserande. Åkte tunnelbana och buss för första gången på några år och såg till min förvåning att 80-90 % talade i telefon, surfade eller bara lyssnade på något via telefonen. Innan denna kollektivtrafikfärd hade jag nog gissat på hälften så mycket.
Alltså automobil är inte så inne länge men Mobil "måste" man ha och jag har haft det sedan 20 år, men mest finns den i skjortfickan och sällan har jag kopplat den med sladd till öronen. Inser att jag behöver försöka hänga med.
Blev ett för långt inlägg när jag nu ligger på rygg och skriver efter en god lunch. Ska försöka bli mer koncentrerad och kortare men har råkat tänka för mycket på robotbilar sista tiden.
Nanotec
Jo jag har sett de där vagnarna som finns inne i bilindustrierna som rullar på egen hand. Fantastiskt vad man kan bygga egentligen.
RaderaJo verkar inte som att de tar körkort längre, och det kanske också delvis beror på att detta var lite förknippat med förhoppningen om att få ett arbete.
Om man inte får arbete så kommer man inte ha råd med en bil heller och då är ju körkortskostnaden bortkastad även om det finns vissa arbeten där man behöver körkort, så är de ändå i ett mindre antal än de arbeten där man kan vara utan det.
Samt bor man i någon av storstäderna med goda kommunikationer så är bil bara lite av ett gissel då det är svårt och dyrt med parkeringsplatser mm. :)