En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

torsdag 2 augusti 2012

Juni, Juli, Augusti...

Juni blev den sämsta juni-månaden på hundra år i det här landet. Mycket kallare än förväntat. Nu kan vi även lägga Juli till handlingarna, som inte heller kändes som en riktig sommarmånad.

Skillnaden är att vi iår hittils inte haft någon längre sammanhängande varm period. Dessutom har det varit åska varje dag någonstans i Sverige. "Flera platser i norra Sverige fick uppleva sin kallaste juli sedan 1995 eller 1996, med nattfrost. Den 22 juli hade Haparanda plus 2,2 grader, den lägsta julitemperaturen som uppmätts där på 150 år." http://www.dn.se/nyheter/sverige/juli-regnade-bort

Juni - Juli - Augusti är ju våra klassiska sommarmånader, men kanske kommer det en värmeknäpp sent i år?  Är det slutet av Augusti början av September man skall hoppas på eller är det redan försent för att vi får uppleva en sommar iår?


Jag gillar en lagom nivå av sol och värme, men klarar inte värme särskilt bra. När det blir för varmt kan man inte sova om nätterna. Så visst finns det vissa fördelar med att vi haft regn nästan varje dag, korta skurar följda av mulet väder, sedan har det klarnat upp framåt eftermiddagen med lite sol på kvällen.

Tyvärr har vädret knappast manat till att man får lust att bada eftersom just grundtemperaturen sällan rört sig över 20-22grader med en större betoning på 20grader. När jag vill bada vill jag ha närmare 25-26 grader och sådana dagar har det varit få av och långt emellan.

Kanske ska vi vänja oss vid ett mer "brittiskt" väder, med regnskurar och ostadigt väder på sommaren och milda vintrar? Hur har det gått för er andra, har ni lyckats få in något bad iår?

3 kommentarer:

  1. Bor nära havet och har badat hela två gånger i år...

    SvaraRadera
    Svar
    1. En gång mer än mig, fast jag badade inte så mycket som jag "vadade".. :)

      Radera
  2. 25-26 grader är i kallaste laget för bad tycker jag. Vattentemperatur alltså.

    SvaraRadera