En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

torsdag 24 januari 2013

Framtidens energisparande innebär bland annat sänkt fart för kollektivtrafiken...

När jag läser den här nyheten om att sänkt fart på gotlandsfärjorna leder till att man är mer miljövänliga och drar mindre bränsle, slår tanken mig att om det är samma förhållande mellan fart och bränsleanvändning så kanske vi får räkna med fler sänkta hastigheter på andra fordon i kollektivtrafiken.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sankt-fart-pa-gotlandsfarjorna


Lok som drivs med diesel kanske kunde sänka farten? Bilar kan också spara bränsle genom att sänka farten,  kanske är framtidens melodi ett lägre tempo generellt? Genom att spara in på transportkostnader för varje transport generellt så sparar man otroligt mycket sett totalt över det stora hela. Kanske får vi även räkna med längre leveranstider på beställda varor i framtiden.

Ur artikeln:

"På onsdagskvällen möttes Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm och olika företrädare inom politik och näringsliv i Visby för att diskutera hur det statliga stödet mellan år 2017-2027 för färjetrafiken ska användas.

Gotlänningarna fick då veta att färjorna av främst kostnadsskäl ska gå långsammare än i dag. Det innebär att färjornas hastigheter på den norra linjen sänks från 28 knop till 22 eller 24, och till 18 knop på den södra linjen.

Sänkningen ökar tiden för överfarten till tre timmar och 45 minuter vid 24 knop, och till fyra timmar vid 22 knop. På södra linjen är tidsökningen oklar, vilket beror på att Trafikverket håller öppet för att Västervik kan bli ny hamn. Idag går färjetrafiken från Oskarshamn."
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sankt-fart-pa-gotlandsfarjorna

Fartsänkningen kommer inte att ge lägre biljettpriser. Men med dagens upplägg skulle priserna behöva höjas mycket kraftigt.

Den sänkta farten ska även sänka koldioxidustläppen från 44 500 ton/år till 27 200 ton per år. 
http://helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=8258976

Sammanfattningsvis kan man räkna med att detta kommer att påverka fastighetspriserna på ön, som även de borde sjunka något när resetiden ökar och kostnaderna på sikt. Kanske är det dags att lämna ön helt?

Jag tror att denna nyhet kommer att gå att applicera på fler branscher, och visar på vad som händer i framtiden när dieselransonering och energibristen blir ett faktum, globalt sett. Peak Oil är här för att stanna.

6 kommentarer:

  1. Jag tror din spaning är helt korrekt, vi kommer garanterat sluta köra 140km/h oavsett om vi kör på bensin/etanol/batteriel. För det första är det inte effektivt och för det andra så är det direkt farligt, det är inte bara energiförbrukningen som stiger brant när man väljer att åka i en hög fart, risken för att förolyckas ökar också markant.

    Sänker man alltså farten av ekonomiska skäl kanske vi kan skala ned på säkerheten då vi inte behöver åka omkring i fordon som ska klara krascher i 140/160km/h. Då har vi helt plötsligt mycket lättare fordon som är ännu effektivare.

    Bieffekter som att man får tid att kolla på omgivningarna, lyckas både hinna se skylten till det trevliga lokala caféet, registrera det trevliga lokala caféet, ta beslut och lyckas bromsa in för att besöka det trevliga lokala caféet borde även vara lokalsamhället som råkar passera till gagn.

    Less speed to the people!

    SvaraRadera

  2. För några år sedan tog några barnfamiljer initiativet att låta kontrollera hastigheten genom vårt samhälle som har en 90 väg. Det finns busshållplatser på var sin sida av vägen.

    På en vecka passerade ca 13 000 fordon, bussar, lastbilar och personbilar med en medianhastighet på 132 km. Då bussarna ofta stannade för att ta upp och lämna av bl a skolbarn och lastbilar med tunga laster för det mesta håller tillåten hastighet, var det personbilarna som drog upp medianhastigheten. Deras hastigheter låg troligen på ca 150 km. Uppmätt maxhastighet var 190 km.

    Berörda myndigheter som trafiksäkerhetsverket, trafikverket, polisen, vägverket, kommunen, länsstyrelsen informerades utan att någon reagerat.

    Slutsatsen blir att det är lika bra att under ordnade former avskaffa dessa myndigheter nu, innan den oundvikliga kollapsen.

    SvaraRadera
  3. Helt autonoma bilar kommer starkt på de första marknaderna om 5-10 år. Något år senare nästan på alla marknader om inte någon enstaka lagstiftande församling fördröjer lokalt. När då olyckorna sjunker dramatiskt blir robottaxi snabbt billigare än privata gamla bilar i drift. Nästan alla resor vi gör är mycket korta vilket leder till att el blir dominerande som drivmedel för transporter av personer och lättare varor. Bensin och diesel blir kvar för längre resor och till ålderstigna bilar, så länge de av någon anses lönsamma.

    Ja hastigheten för båtar faller säkert när priset på bränsle stiger. Med autonoma bilar minskar de tidskrävande köerna och tiderna för dagliga persontransporter blir kortare även för de snabbt allt färre gamla bilarna.

    Innan helt autonoma bilar blir tex kommunikation mellan bilar vanligare, startar 2015. Gissar krav från försäkringsbolag några år senare, priset under 1000 kr som start. Meddelande som tex jag bromsar kraftigt sprids bakåt kanske 500 m som varning på instrumentbrädan. Olyckor längre och när flera bilar stannat ges förslag på andra vägar förbi olyckan.

    Detta är inte nog för att hindra förestående klimatproblem, men ger mindre koldioxid och kortare genomsnittstid från A till B utan behov av högre topphastighet.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olyckor längre = meddelande sänds bakåt betydligt längre för att hamna på displayerna hos förarna, kanske med förslag om trevlig restaurang strax. Larm sker också automatiskt till räddningstjänsten och en talkanal öppnas så man kan försöka tala med föraren och anpassa vad man skickar iväg.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  4. Sjöfarten står inför betydligt större problem än vilken hastighet man ska hålla vid överfart till Gotland... De nya utsläppsmålen som träder i kraft från 2015 kommer bli förödande för svensk sjöfart och starkt påverka svensk export trots en omflyttning. Rekommenderar miljofara.se och deras utbildningsvideos. 30 väl investerade minuter! De belyser problemen/utmaningarna på ett lysande sätt. Må bäst alla bloggens läsare!
    /Fiskarn

    SvaraRadera