Go är ett strategiskt brädspel för två spelare. Det är även känt som igo (japanska: 碁), weiqi (kinesiska: 围棋). Spelet är känt för sin strategiska mångfald trots sina enkla regler. Det går snabbt att lära sig grunderna, men kan ta en livstid att utveckla sina strategier.
Spelet spelas av två spelare som omväxlande placerar svarta och vita stenar på lediga skärningspunkter på ett rutnät av 19x19 linjer. Spelets mål är att kontrollera en större del av spelplanen än motståndaren. En sten eller en grupp av stenar fångas och tas bort om den inte har några tomma angränsande skärningspunkter, vilket resulterar i att vara helt omgiven av stenar av den motsatta färgen. På bilden kan alla de vita stenarna fångas genom att placera en svart sten på x märket då stenarna då är inringade.
Spelet uppfanns i Kina för mer än 2 500 år sedan, eventuellt mycket tidigare, och är därmed det äldsta spelet i världen som fortfarande spelas på samma sätt.
Här i Sverige växer spelet långsamt i popularitet. Det finns Go-föreningar men inte i alla städer, utan kanske mest i storstäder att jämföra med Schack föreningar som finns i nästan varje stad. Kasparov själv lär dock ha sagt vid nått tillfälle att hade han känt till Go så hade han börjat med det spelet istället för Schack. Schack följer en serie väldigt traditionella öppningar som studerats väldigt noga, medan i Go finns det fortfarande utvecklingsmöjligheter. En dator kan heller inte beräkna drag på samma sätt i Go som i Schack.
Detta innebär att en Schackdator är väldigt duktig på Schack, men i dagsläget finns det ingen fungerande Go-dator som kan beräkna dragen i Go. Den mänskliga hjärnan är oöverträffad i att se mönster och se helheten vilket alltså inte en dator ännu lärt sig att göra. De är till och med så dåliga att en nybörjare slår den bästa Go-datorn. Man bör alltså spela mot andra spelare, för att utvecklas i spelet.
Många har hittat till Go spelandet via exempelvis anime-intresset då det kom en mycket populär tecknad tv-serie som skildrade Go-spelande. Serien hette "Hikaru no go", information finns på IMDB. http://www.imdb.com/title/tt0426711/
För att lära sig grunderna till spelet rekommenderar jag den här sidan. http://playgo.to/iwtg/en/
Den har interaktiv grafik i olika nybörjarexempel (tsumego) där man får klicka sig fram till rätt lösning. Samtidigt som sidan direkt berättar för en när man gör "fel". På det sättet lär man snabbt grunderna och kan komma igång.
Den har interaktiv grafik i olika nybörjarexempel (tsumego) där man får klicka sig fram till rätt lösning. Samtidigt som sidan direkt berättar för en när man gör "fel". På det sättet lär man snabbt grunderna och kan komma igång.
Här finns svenska Go-förbundet. http://goforbundet.se/spela-go/ för den som vill söka sig till en förening.
I Sverige kan man spela exempelvis via datorn om man nu inte söker sig till en Go-förening. (Som alltså inte finns överallt). http://www.dragongoserver.net eller http://www.gokgs.com/ tex. även via sådana här program till mobil eller ipad. http://www.gentgo.be/tetsuki/ På Panda go-net kan man titta på matcher mellan proffs i real-tid då det finns de som går ända upp till 8:e dan i ranking på sidan som spelar emot andra proffs.
För att avgöra vem man bör spela emot finns ett rankingsystem inom Go. Orsaken är att om man spelar mot någon som är mycket bättre än en själv så kommer man inte att komma någonstans med sitt spel. Därför ger man ett handikapp i fler utlagda start-stenar till nybörjare som spelar mot mer erfarna spelare.
På en del av sidorna när man spelar på internet rankas man automatiskt när man spelar matcher. Detta gör det enklare för en att hitta motspelare som har rätt styrka. I annat fall kan man alltså inbjuda till en match och istället alltså ge fler startstenar för att det skall bli ett mer rättvist spel.
Jag är själv en nybörjare men finns som "Rymdis" om ni skulle råka på mig på nätet. Vad gäller strategi i spelet finns naturligtvis hur mycket som helst att säga. Det finns vissa drag som kan vara mer effektiva än andra, men ju mer man spelar ju mer upptäcker man att vissa drag inte fungerar.
Det finns även en hel mängd böcker att läsa, eller via internet om tsumego (liv och död problem lösning) där man skall försöka hålla sitt mönster levande utan att bli dödad av motståndaren. Eller om olika strategier man kan använda sig av.
http://senseis.xmp.net/?FusekiPages
http://senseis.xmp.net/?FusekiPages
Vid öppningen finns det olika strategier för att maximera sin kontroll över spelplanen. Man börjar vanligtvis i hörnen, för att sedan ta sidorna och sist mitten.
Men som bilden här nedanför visar så kan man alltså gå helt emot traditionen och istället starta ett krig om mitten direkt. Får man sin "Great Wall of China" byggd, som man visar här i exemplet medan så tar spelet en helt annan riktning, än om man börjar som de klassiska öppningarna som börjar kring hörnen.
Det är som sagt ett spel som fortfarande utvecklas trots sina 2500 år av spelande, och det betyder att även du som just börjar spela skulle kunna lyckas skapa en helt egen spelstrategi som fungerar för dig.
Det finns även en del steg som fungerar bättre än andra, till exempel att spela två rutor ifrån ditt föregående drag. Detta gör att du kan få kontakt mellan stenarna om motståndaren börjar att hota din sten, samtidigt som du snabbare bygger ut ditt territorium. Tydligen finns det ett gammalt ordspråk som säger, att när du inte vet vilket drag du skall spela (och inte är hotad) så är ett två-stegs hopp aldrig ett dåligt drag.
Jag vill därför rekommendera detta tidsfördriv då det alltså är ett spel som kan spelas i alla nivåer av färdighet, och som passar alla åldrar. Det finns även vackra go bräden i trä som man kan köpa för det fina hantverket till de gånger man kan spela go hemma med familjen eller vännerna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar