Designgruppen Terreform One, har skapat ett framtidskoncept där de drömmer om en stad med luftskepp och hämgande stolar istället för bussar. Men också med hållbarhetstänkande i framtidens städer. http://www.terreform.org/
Dess produktiva produktion av idéer inkluderar luftskepp, med säten hängande utanför dem strax ovanför marken så att människor kan hoppa på och av när du vill. De har vunnit designpriser för sina visioner men som sagt är frågan hur omsättningsbara idéerna egentligen blir till verkligheten.
http://www.treehugger.com/sustainable-product-design/terreform-one-wins-big-prize-for-new-york-city-plan.html
Företaget har även till exempel utformat sk. "mjuka bilar", så ingen ska dödas i en bilolycka någonsin igen, och föreslog ett sätt att odla träd, så att de kan odlas till att bilda hus - ett teoretiskt sätt som skulle göra husen ekologiska och utan koldioxidutsläpp teknik. Tyvärr har de mest sina koncept och inte så mycket forskning som stödjer deras vilda idéer. Men i det här läget tycker jag ändå att vi måste släppa fantasin lös, och inte tänka "det där går inte att göra" förrän det är bevisat att det verkligen inte går.
Gruppen vill också bygga USA: s vägar så att de är packade med "intelligent förnybar infrastruktur", i vilken de mobila husen kan anslutas. Denna idé är helt omöjlig enligt min uppfattning, men företaget hävdar att det kommer att "skapa en verkligt andas, sammankopplade metabolisk urbanism". Det skulle dock kräva nästan ofantliga resurser att skapa något sådant, och i det här läget borde vi alltså minska på resursanvändandet inte utöka det.
Terreform One projekt presenteras med en massa bilder för futuristiska visionärer, med branta perspektiv friktionsfria städer, super-blanka och super-rena som allt i framtiden. Språket är brinnande och lite maniskt som att detta verkligen är hur det kommer bli. Terreform One, som har en 32 personer stark "Advisory Board", har godkänts av bland tidskriften Wired, som 2008 kallade grundaren Joachim Mitchell som en av "de 15 personer nästa president bör lyssna till", men nu lämnas många frågor obesvarade.
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/jul/04/sustainability-design-cities-future-terreform-one
I deras planer verkar man inte ha tänkt på detaljer såsom kostnader och utsläppsberäkningar. Det är oklart vad som skulle hända med luftskeppen i stark vind eller hur kul man skulle tycka det var att se dem susa förbi övre våningens fönster när de passerade förbi i en oändlig kedja, eller hur lätt de gamla eller handikappade kan hoppa på och av i farten.
Man har heller ingen lösning för hur träden skall tränas till att växa till hus och skapa ytor såsom kök och andra sanitära nödvändigheter. Joachim Mitchell som visionär och grundare säger att det kommer att ta ett sekel eller mer att ändra hur städer byggs. Frågar man mig så tror jag ju aldrig att våra städer kommer att se ut som deras bilder men det är trots allt spännande att se andras visioner.
Det verkar som sagt inte som att det här är en speciellt realistisk framtidsvision, men samtidigt tror jag ändå att i det här läget måste vi kanske börja skapa nya visioner, drömmar och idéer, för vi har snart kört slut på spåret vi redan använt och hur skall vi gå vidare?
Jag tror inte det här kanske är vägen att gå, men samtidigt kanske man inte skall sätta gränser och säga "det där kommer aldrig att fungera" utan vi behöver våra drömmar, visioner, för att kunna skapa ett nytt bättre, hållbarare samhälle. Någonstans måste vi börja, så börja skapa något nytt och våga drömma.
Känner du till permakultur?
SvaraRaderaHela idén med permakultur handlar om design. Även holistic management som mer och mer smälter ihop med permakultur.
Det om jag ser är det största hindret för en omställning är att det är omöjligt för producent och konsument att mötas ock komma överrens hur produkterna skall tillverkas.
Det är fler och fler i min bekanskapskrets som har börjat att odla och starta egen djurhållning, senast i går träffade jag en bekant som hämtade gammalt bröd och grönsaker från den lokala lanthandeln. Han skulle ha det till sina två linderödsgaltar. På mitt arbete är det många som har skaffat höns.
Om vi tog bort många av de lagar och restriktioner som finns för djurhållning är jag övertygad att omställningen tar fart.
Dessutom hur smart är det egentligen att ha skatt på mat? Det är ju ändå en livsnödvändighet.
Moderna luftskepp är på väg, men närmast kommer de troligen att lyfta tunga laster som extra långa vingar till vindkraftverk.
SvaraRaderaPlaner finns också för basstationer för kommunikation över katastrofområden där luftskeppet kan stanna långa tider.
Nanotec
Ok apropå drömmar så ska vi se lite längre fram och planer för en rymdhiss. Första gången inspirerat av Eifeltornet för drygt 100 år sedan. Läste själv om det hos Arthur C Clarke när jag var tonåring och det påverkade nog mina framtida studier.
SvaraRadera"Idag kan vi inte uppskatta kostnaderna. Men vi ska försöka driva projektet så det inte bara förblir en dröm." sa en representant för Obayashi som är ett japanskt företag. Om sådär 40 år kan hissen finnas klar enligt Ny Teknik i våras, men till en obekant kostnad.
För ett par veckor sedan skrev BBC att kostnaden nu uppskattas till mellan 10-50 miljarder dollar, dvs mindre än ISS kostat.
Vävda kablar av kolnanofibrer är starka nog och man börjar med att fira ner en tunn kabel som drar upp en många gånger kraftigare osv tills man kan låta en hiss klättra på kabeln. Nästa hisskabel blir så där 100 ggr billigare att etablera.
Kostnaden med rymdresor minskas till bråkdelen av 16.700 $/kg idag till ca 100 $/kg för att komma upp till en rymdstation. Hinner vi börja bygga om 20 år? Konferenser runt rymdhissen hålls varje år nu.
Nanotec
Tack för era spännande kommentarer, de uppskattas!:)
Radera