En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

måndag 10 september 2012

Att skapa mervärde...

Var på konstutställning i helgen då en vän till mig är konstnär och jag alltid känner mig inspirerad när jag tittar på hans konst. Konstnären i fråga heter "Magnus Björkbom" och har en hemsida här: 
http://www.magnusbjorkbom.se/gallery.html

Mycket av hans konst känns surrealistisk och fylld av drömmar, så pass att jag kände det som att en dörr öppnades i mitt sinne och jag klev igenom dörren. Som att förflyttas i tid och rum ur en verklighet, in i en annan verklighet, en dröm.


Då tänkte jag även att det är nog så konst är menad att fungera, att skapa något bortanför det vi alla ser. Om konsten bara var att rita av en fruktkorg, blommor eller ett landskap så ger detta ingen större upplevelse bortanför om man såg detta i verkligheten. Kanske man kunde beundra penseldragen, eller hur väl man återgett likheten och fångat bilden i tavlan.

Men i den här konsten känner jag att det finns något mer, något som konstnären skapar bortanför givna ramar, bortanför det som ögat ser, så skapas en dröm, en annan verklighet och när vi tittar på tavlorna och det som han skapat så får vi se något annat som inte funnits förut.


Det slutade med att jag köpte tavlorna här på bilderna ovanför. Precis som mannen på tavlan tittar ut över sin drömverklighet så kan jag nu ha denna fantastiska bild hemma och dela drömmen. Jag är otroligt nöjd med mitt inköp och bilden ger ett mervärde från något annat som jag kunde haft på min vägg. Dessutom är det ännu roligare när man känner konstnären då det ger ett ytterligare lager till tavlan.

I övrigt tycker jag mervärde kan vi alla skapa oavsett vilket media vi tillhandahåller. En del målar med sina ord, en del med penslar, en del med sitt dataprogram när de programmerar kod till ett program. En del skapar en atmosfär av vänlighet omkring sig och ger människor som träffar personen en fantastisk känsla av att bara vara i samma rum. En del är duktiga på industriell design och skapar möbler och saker som vi alla har omkring oss i vår värld. En del skapar mervärde genom att de går extra långt och utöver sina arbetsuppgifter och hjälper människor de möter. Oavsett hur vi skapar så är vi alla delaktiga och vi alla bör försöka skapa något som är större än oss själva.

För er som passerar Luleå, rekommenderar jag ett besök på Galleri Lindberg, och ta del i just den här drömmen, på skeppsbrogatan 46 som håller utställningen september månad, till och med den 29:e september.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar