Räddningstjänst, ambulans och polis larmades vid 22.30-tiden på måndagen om olyckan.
Enligt de första uppgifterna från SOS Alarm skulle två fordon ha krockat inne på SSAB:s område.
Senare under kvällen kunde polisen bekräfta att ett tåg och en gaffeltruck av oklar anledning kolliderat med våldsam kraft. Lokföraren chockades svårt vid dödsolyckan och fick sent i går föras till Sunderby sjukhus.
Olyckan skedde vid masugnen. Det pågick underhållsarbete där. Olycksplatsen spärrades av under natten, i väntan på teknisk undersökning.
Det finns upprättat en anmälan om brott mot arbetsmiljölagen och vållande till annans död, om vi kan hitta någon ansvarig som har gjort fel. Produktionen vid SSAB har påverkats av dödsolyckan och enligt polisens uppgifter har masugnen stått ur bruk under natten.
Tidigare var det även en olycka på Nordkalk, inne på SSAB:s område och nu senast en olycka kring tömning av tjära ur en cistern. Dessa var uppenbart felplanerade i utförandet och går egentligen inte att jämföra med dagens olycka som verkar som mer en "normal" arbetsplatsolycka om man får säga så. Jag har tidigare skrivit om SSAB och en av deras tidigare dödsolyckor här:
http://rymdiz.blogspot.se/2013/10/annu-en-dodlig-arbetsplatsolycka-pa.html
http://rymdiz.blogspot.se/2013/01/arbetsplatsolyckorna-okade-med-38.html
Fordon är det farligaste på våra arbetsplatser och är det som orsakar flest dödsfall i arbetet. Så ska man jämföra denna olycka med de två tidigare får man väl säga att här kanske det var svårare att påverka situationen. Om nu tåg och truck möts inne på området antar jag att det ska finnas rutiner kring detta. Men arbetsgivarens ansvar är att se till att arbetstagarna följer de uppsatta rutinerna.
- Hade arbetsgivaren gjort allt i sin makt för att säkerställa för hur fordon möts inne på området, fanns det varningssignal eller annat för inkommande tåg?
- Fanns det andra omständigheter kring den här olyckan som inte framkom här? Hade arbetstagaren full uppsikt och fokus, var han frisk när olyckan hände?
- Var den Slovakiske medborgaren bra på svenska eller engelska så han kunde förstå säkerhetsföreskrifter fullt ut? Hade han adekvat utbildning och information om säkerhet i arbetet?
Vi får se vad utredningen visar, men som alltid är det otroligt tragiskt när människor går till sitt arbete men inte kommer hem igen. Ibland är en olycka bara en olycka, men vi ska ändå göra allt vad vi kan för att undvika att samma olycka händer igen.
http://rymdiz.blogspot.se/2013/01/arbetsplatsolyckorna-okade-med-38.html
Fordon är det farligaste på våra arbetsplatser och är det som orsakar flest dödsfall i arbetet. Så ska man jämföra denna olycka med de två tidigare får man väl säga att här kanske det var svårare att påverka situationen. Om nu tåg och truck möts inne på området antar jag att det ska finnas rutiner kring detta. Men arbetsgivarens ansvar är att se till att arbetstagarna följer de uppsatta rutinerna.
- Hade arbetsgivaren gjort allt i sin makt för att säkerställa för hur fordon möts inne på området, fanns det varningssignal eller annat för inkommande tåg?
- Fanns det andra omständigheter kring den här olyckan som inte framkom här? Hade arbetstagaren full uppsikt och fokus, var han frisk när olyckan hände?
- Var den Slovakiske medborgaren bra på svenska eller engelska så han kunde förstå säkerhetsföreskrifter fullt ut? Hade han adekvat utbildning och information om säkerhet i arbetet?
Vi får se vad utredningen visar, men som alltid är det otroligt tragiskt när människor går till sitt arbete men inte kommer hem igen. Ibland är en olycka bara en olycka, men vi ska ändå göra allt vad vi kan för att undvika att samma olycka händer igen.
SSAB har oavsett nu mycket att leva upp till om de inte ska bli kända som Sveriges Farligaste Arbetsplats.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar