"...USA uppvisar däremot, även enl. sina egna mått, en ökad inflation som inte har uppmätts på tre år och denna snabba uppgång liknar skedet innan Lehman-kollapsen. Då finns det anledning att oroa sig. Det gör ju inte saken bättre att Federal Reserve och Bernanke inte har några problem med att hylla sina egna stimulanser. Vidare tycker han att världens centralbanker är för dåliga på att förstöra sina valutor. Det här med inflation vore enl. honom särskilt bra för fattiga länder.
Galenskapen tilltar, hur ska detta sluta?
Med vänlig hälsning
Mikael From
Liberty Silver AB"
Jag brukar läsa ledarspalten på Liberty Silver då de ofta har goda insikter i sådant som händer i världens ekonomi som faktiskt kan komma och påverka oss. Idag tycker jag även det var så pass viktigt att jag därför återger här ovanför, det som står på deras sida.
Att USA har sin situation allt annat än under kontroll borde vara uppenbart. Att ta till ett sådant drastiskt mått såsom Bernanke's oändliga stimulanser som skjuts in i ekonomin månadsvis utan något tak är något sådant som visar på att de själva inte ser någon räddning framför sig. Genom att fortsätta blåsa upp ekonomin blir det som en gigantisk ballong och förr eller senare. Jag tror alla har väntat på att det skall komma att bli även återverkningar i den verkliga världen. Men först nu, så kanske det börjar visa sig att de är nära att falla över kanten.
Bensinpriset har stigit kraftigt i USA och det har lett till kraftigt ökade konsumentpriser i sin tur. "U.S. consumer prices rose 0.7% in February for the largest gain since June 2009. Gasoline prices rose 9.1%, also making the largest jump since June 2009, and accounted for almost three-fourths of February’s gain in the consumer price index. The broader price category for energy increased 5.4%."
http://www.marketwatch.com/story/inflation-highest-in-more-than-three-years-2013-03-15
http://www.marketwatch.com/story/inflation-highest-in-more-than-three-years-2013-03-15
Inflationen i USA var därför 2%, sett över de senaste tolvmånadersperioden. Eftersom stigande bensinpris var det som senast knäckte världsekonomin i Lehmankraschen så finns det en risk i systemet när bensinpriset nu plötsligt steg så snabbt i februari.
Även i Sverige kan man förvänta sig ett stigande bensinpris över tid. Här kan man ju säga att bara vi dumpar skatten och momsen så är ju inte bensinpriset särskilt högt. Men sänker vi priset så förbrukar vi bara den ändliga resursen olja, än snabbare. I tider av Peak Oil borde det tvärtom vara bra att bensinpriset stiger snabbt så att vi inte använder upp resursen till onödig bilkörning utan istället till endast essentiella samhällsfunktioner. Den fria marknaden skall i teorin kunna lösa det här fördelningsproblemet, men vi får se.
Är inflation bättre för fattiga länder som Bernanke resonerade i sitt tal i måndags? Kanske om man ser det som att de tidigare rika länderna genom sin penningpolitik kraschar sina respektive valutors värde ned till noll. Så kommer det leda till att fattiga länder minskar glappet mellan fattiga och rika länder. Kanske utjämnar tiden därför alla orättvisor? Kanske borde de rika länderna förstöra sina valutor ännu snabbare i solidaritetens namn?
Blir det bättre för de fattiga, om fler blir fattiga? Ja, kanske blir det så. Därför att tidigare har västvärlden byggt sina rikedomar på att ha en ständig tillgång av gratis arbetskraft som framställt produkter och varor till den rika världen. Med skillnaderna som utjämnas kanske det äntligen är dags för den rika världen att kavla upp ärmarna och börja göra sitt eget grovjobb?
Men faktum är att plötsliga ökningen i USA:s inflation och att det nu verkar ta fart nedåt i ekonomin. Är ett orosmoment och vi får se om detta är något som kommer kvarstå och sprida sig även till fler av våra västerländska grannar. Hur som helst är det bara en tidsfråga. Det som åker upp, måste komma ned.
Se till att fortsätta amortera på era lån och skulder. Den tid som vi har kvar innan inflation och våra livsförhållanden försämras måste vi ta tillvara på och försöka förbereda oss för en rejäl dipp i ekonomin.
Förbereda sig på en trolig rejäl dipp i ekonomin håller jag helt med om.
SvaraRadera"Blir det bättre för de fattiga, om fler blir fattiga? Ja, kanske blir det så. Därför att tidigare har västvärlden byggt sina rikedomar på att ha en ständig tillgång av gratis arbetskraft som framställt produkter och varor till den rika världen." Nja, med slavhandeln, men sedan dess är det inte gratis även om det ofta är oanständigt billigt.
"Med skillnaderna som utjämnas kanske det äntligen är dags för den rika världen att kavla upp ärmarna och börja göra sitt eget grovjobb?"
Vilket grovjobb? Om du tänker på en del sammansättning av produkter tas det hem med ökad användning av robotar.
Under 30 kronor/liter för bensin år 2030 känns med min bensinslukande V70 inte så farligt personligen just nu. Ändå är jag övertygad att egen bil inte är troligt för mig ens 2013. Har inte ännu läst en artikel i NyTeknik som flaggades för i ledaren igår, men den handlar om två personer. Den första bor långt ut i skogen i en självbyggd stuga och arbetar på en robot som ska styra bilar. Person nummer två tjänar 600.000 i månaden och arbetar på en uppfinning som ska ersätta dagens bilar. Vem är mest trovärdig undrar ledarskribenten? Sedan skriver hon att det är samma person. Kommer snart läsa artikeln.
Vänliga hälsningar
Nanotec
PS Jag är slarvig 2013 ska vara 2023. I år är nog V70 som gäller DS
SvaraRaderaLät som en spännande artikel i NyTeknik.
RaderaFör mig är oanständigt billigt att jämställa med slavhandel. De har haft oanständiga arbetsvillkor som ingen här i väst skulle ha ställt upp på under den "rika tiden".
Jo, jag kommer också att fortsätta köra så länge som jag anser mig ha råd. Så än är det långt kvar tills jag tycker det inte är värt priset... (otroligt bekvämt att ha bil)
Har nu läst artikeln och den var lite annorlunda mot vad jag trodde. Hans ideer har gett vad man tror årets julklapp 2013 i England. Man hinner inte tillverka i takt med efterfrågan och USA vill också snart få tilldelning. Leksakstillverkning ger honom stora inkomster som konsult. Det är en krabblikande robot som får nya tillbehör efter hand. Vad han strävar efter är en robot som man kan färdas i och som rör sig på ben, inte lika våldsam som den som fanns i filmen Avatar, men något åt det hållet. Finns tydligen en film som setts miljontals gånger med hans första roboten gjord med klädgaljar som ben.
RaderaNärmare och mer omedelbart omvälvande är autonoma bilar, som var vad jag trodde artikeln handlade om. De autonoma blir som jag ser det billigare än dagens bilar inom tio år och starka konkurrenter till vanlig taxi lång innan. Mest kommer de att drivas på el för nästan alla vanliga transporter.
Oanständiga arbetsvillkor kan om de innebär obrytbar kontrakt ligga nära slavhandel.
Du slutar förmodligen köra egen bil när robottaxi blir billigare än bensin, parkering och försäkring för egen bil. En autonom bil blir säkrare, väger i princip vad som behövs för resan, drar mindre energi och låter dig göra annat under resan. (Otroligt bekvämt jämfört med att äga egen bil)
Vänliga hälsningar
Nanotec
På något sätt tror jag robotar kan bli bättre förare än "allmän-svensson", Men jag är inte säker på att de klår "yrkeschafförer" och andra proffskörare då den mänskliga hjärnan är bättre på att reagera på oförutsedda händelser än vad jag tror en dator är. Dvs. att ha sensorer och beräkna saker kan aldrig klå den mänskliga hjärnans komplexitet i närtid. :)
RaderaDe primitiva autobromsar som finns som standard i 5% av nya bilmodeller har redan medfört 25% färre olyckor än motsvarande bilar utan autobroms. Det är bara två fabrikat som klarar högre hastigheter ännu men vid olyckor upp till 50km/h minskar personskadorna med 64%. I 40% mildras effekten så mycket att det inte blev några personskador alls. Det är Folksam som undersökt 2000 polisrapporterade olyckor mellan 2009-2012.
RaderaEn dator är snabbare än dagens mänskliga hjärnor att reagera om sensorer och program är bra nog. En autobroms som reagerar på bromsljus bör lätt kunna reagera på millisekunder. Med radar kan systemet reagera innan bromsljuset tänts. Men idag kan en försiktig förare genom att hålla avstånd nästan helt undvika denna typ av olyckor. Det är betydligt svårare att få bilen att göra undanmanövrar av rätt typ. Jag vet att en frågeställning nyligen var att en bil är på väg mot dig du kan köra upp på trottoaren men inte undvika att köra på barnvagnen där. Ska du krocka och få en svår olycka eller köra på barnvagnen? Värmesensorn känner att barnvagnen är tom så svaret är lätt. Det betyder att i ett tidigare skede lärde man datorn att aldrig köra på barnvagnar men tomma busskurer, buskar och liknande var ok i nödfall.
Än kör autonoma bilar mycket sakta eller leds av en bemannad bil i täten. Men bara att kunna stiga ur en bil som sedan sakta själv letar reda på en parkeringsplats känns lockande.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Jag tänker mer att det är mer känsligt om sensorerna inte fungerar längre osv. Jag har tex. "backsensor" bak på min bil och de fungerade lite halvt i början men nu när de är äldre, kanske får smuts på dem så fungerar de inte alls. :) Jag menar alltså att det här datasystemen kommer vara känsliga så jag tror inte vi är riktigt där än. Men i framtiden vill jag också ha en självkörande bil, om jag nu skulle ha bil. Tänk vad bekvämt om man kunde ligga och läsa i baksätet...
RaderaDu har helt rätt. Vi är inte riktigt där än. Mycket tester och utveckling återstår men delsystemen kommer successivt. Jag var utlånad en tid till Ellemtel för länge sedan och fick då höra hur man utvecklade första telefonen för ISDN i en grå forntid dvs på 70-talet. Efter flera veckors febril testning där allt var felfritt sa en av utvecklarna "Om bara min treåring var här så skulle telefonen gå sönder direkt". Ok treåringen med en barnskötare togs dit och fick uppgiften tryck på vilka knappar som helst så får vi se vad som händer. Barnskötaren började försöka ringa och treåringen ryckte sladden ur väggkontakten vilket fick hela telefonstationen att stoppa. Ingen hade tänkt på att kommandon från telefonen skulle kunna brytas mitt i signalering från en enskild knapp. Alla andra avbrott mitt i knapptryckningar och alla tänkbara kombinationer var testade.
RaderaJag menar att alla behövliga system kommer snabbt nu i premiumbilar och sedan alla andra.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Antar att det är februarisiffrorna som gäller för inflationen i USA. Sedan den 15/1 har bensinpriset ökat med 15% i USA till slutet av februari. Därefter har bensinpriset sjunkit tillbaka något. Nu ligger den på ca 11,5% över priset som gällde den 15/1 i år.
SvaraRaderaMicke
Tack för informationen. :)
Radera