En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

måndag 17 november 2014

Twice Exceptional...

Ibland gör vi insatser för andra fast vi kanske inte förstår hur det vi gör för andra verkligen betyder för de som vi möter på nätet eller i förbifarten. Pratade med en mamma som berättat för mig och några andra om sin son som hon inte fick ihop bilden av. Samtidigt beskrev hon hans starka sidor som var helt fantastiska vad gäller inlärning i det som intresserade honom, skapande, kreativitet som var häpnadsväckande, men samtidigt hade de fastnat mycket i enbart de negativa bilderna av hans funktionsnedsättning och de hinder denna förde med sig.

Jag har ju själv en son med NPF, en dubbeldiagnos med ADHD, Atypisk autism och särskilda behov. Men som också visar många tecken på särbegåvning och därför har jag intresserat mig en del för detta ämne...

På engelska finns ett uttryck för de här barnen som har en begåvning (gifted children) som man kallar det på engelska. På svenska kallar man det särbegåvning. På svenska har jag inte sett någon term för de barn som uppvisar både diagnoser och särbegåvning därför har jag mest tagit till mig engelsk litteratur på det området.

Här är en del kännetecken:


När jag och andra som har liknande erfarenheter av våra barn som visar stora styrkor också förutom sin funktionsnedsättning. Områden där de redan ligger långt före inlärningskurva och jämnåriga, så ser man mycket likheter. Dessa barn behöver både få stöd för sina funktionsnedsättningar men också utmaningar och få utveckla sina starka sidor. Annars blir de uttråkade och frustrerade. De har stora behov också kring lärandet i sina starka sidor. Därför måste man ta hänsyn också till dessa behov hos särbegåvade.

Denna ojämna begåvningsprofil kan också göra att det är svårare upptäcka funktionsnedsättningarna för en fantastisk verbal förmåga kan göra att man inte förstår varför barnet inte får ihop andra enklare saker som i vilken ordning det ska klä på sig vinterkläder.



Från denna föreläsning: https://www.youtube.com/watch?v=QxDpsiIQJaM#t=72

När den här föräldern äntligen kunde börja förstå de här olika bilderna av sitt barn som hon inte tidigare har kunnat få ihop så lossnade mycket. Jag tror fortfarande att det är en lång väg kvar att gå men kunskap och att få ordning i kaoset och de här olika bilderna av samma barn, är första steget och utan den utgångspunkten kan man inte komma framåt.


Forum och communities har en sådan extrem viktig funktion för människor. Aldrig förr har vi kunnat få kontakt med människor som bor långt bort, som delar våra upplevelser. När ibland det kan vara svårt träffa de med liknande situation i vår omgivning. Via nätet kan vi dela kunskap, erfarenheter och utbyta lösningar och vägar framåt. Jag blir lite tårögd nästan av den här mammas positiva känsla när hon nu äntligen fick kontakt med andra föräldrar som har samma situation med sina barn. Barn (och föräldrar) som har en dubbel utmaning.

För er som vill läsa mer rekommenderar jag att läsa grunderna finns på Wikipedia:

Men läs gärna även om särbegåvning, på engelska gifted children, men också om vad som händer som vuxna när de uppfattar sig själva som att de inte finner sina likar. Socialt utanförskap är en stor risk för vuxna, gifted ex children om de inte hittar en plats där de blir accepterade fast de "tänker utanför boxen".

Som tur är jobbar skolan nu för att man ska upptäcka dessa barn i skolan och de ska få mer möjligheter till att utvecklas inom skolmiljön. Det har jag skrivit en del om här:

Nu vore det bara trevligt om samma sak hände i arbetslivet! Att man kunde ta hänsyn även till särbegåvning här och tillåta de som har en högre arbetskapacitet till att få använda den. I dagsläget ser det ut som att de flesta särbegåvade lär sig dölja sina förmågor eftersom det är enda sättet att få "passa in". Kanske kan det komma även en tolerans för de som har så mycket positiva förmågor att bidra med, någon gång i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar