http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/volvo-stanger-hyttillverkning-i-umea_8623960.svd
Jan-Olov Carlsson berättar att anställda vid monteringen på Volvo i Umeå kallades till ett möte idag där de fick veta att deras jobb fyttas till Göteborg.
Jan-Olov Carlsson berättar att anställda vid monteringen på Volvo i Umeå kallades till ett möte idag där de fick veta att deras jobb fyttas till Göteborg.
– 500 arbetstillfällen försvinner och vi räknar med att minst 600 personer kommer att drabbas när allt är genomfört, säger Jan-Olov Carlsson och räknar i den högre siffran in att en varselvåg bland underleverantörer är att vänta. Enligt honom är personalen väldigt besviken och det finns en stor ilska. Fackordföranden berättar att många inte förstår Volvos beslut eftersom verksamheten i Umeå fungerar väl.
Volvoledningen bekräftar att man diskuterar en flytt av monteringen från Umeå till Göteborg, och att beslutet tas i oktober. En flytt kan få förödande konsekvenser, menar Region Västerbotten.
– Vi har bra siffror men beskedet idag är att vi inte längre är behövda. Nu karvar man ut hjärtat på den här fabriken. Jan-Olov Carlsson säger att fyttbeskedet möttes med burop och en del anställda började gråta. Många är arga men även oroliga för sin framtid, menar han.
– Umeå är en liten stad och 600 industrijobb kommer att försvinna, det är mycket.
Samtidigt som hyttillverkningen fyttas från Umeå till Göteborg specialiseras fabriken i Umeå mot plåtpressning, svetsning och målning av hytter, enligt ett pressmeddelande. Dessutom koncentreras tillverkningen av lastbilar i Göteborg till en monteringslina, från dagens två. Totalt påverkas omkring 900 anställda, varav 700 i Sverige, av besluten.
I beslutet ingår även att koncentrera monteringen av medeltunga lastbilar till Blainville, Frankrike. Därmed flyttas tillverkning av medeltunga lastbilar från Gent i Belgien. Tanken med flytten och koncentreringen av koncernens olika verksamheter är att sänka tillverkningskostnaden per lastbil, enligt Volvoledningen.
”Dagens europeiska industrisystem för lastbilar är bland annat resultatet av förvärv och nu avser vi att utnyttja de olika fabrikerna på ett optimalt sätt”, skriver Volvos vd Olof Persson i pressmeddelandet.
Volvoledningen bekräftar att man diskuterar en flytt av monteringen från Umeå till Göteborg, och att beslutet tas i oktober. En flytt kan få förödande konsekvenser, menar Region Västerbotten.
– Vi har bra siffror men beskedet idag är att vi inte längre är behövda. Nu karvar man ut hjärtat på den här fabriken. Jan-Olov Carlsson säger att fyttbeskedet möttes med burop och en del anställda började gråta. Många är arga men även oroliga för sin framtid, menar han.
– Umeå är en liten stad och 600 industrijobb kommer att försvinna, det är mycket.
Samtidigt som hyttillverkningen fyttas från Umeå till Göteborg specialiseras fabriken i Umeå mot plåtpressning, svetsning och målning av hytter, enligt ett pressmeddelande. Dessutom koncentreras tillverkningen av lastbilar i Göteborg till en monteringslina, från dagens två. Totalt påverkas omkring 900 anställda, varav 700 i Sverige, av besluten.
I beslutet ingår även att koncentrera monteringen av medeltunga lastbilar till Blainville, Frankrike. Därmed flyttas tillverkning av medeltunga lastbilar från Gent i Belgien. Tanken med flytten och koncentreringen av koncernens olika verksamheter är att sänka tillverkningskostnaden per lastbil, enligt Volvoledningen.
”Dagens europeiska industrisystem för lastbilar är bland annat resultatet av förvärv och nu avser vi att utnyttja de olika fabrikerna på ett optimalt sätt”, skriver Volvos vd Olof Persson i pressmeddelandet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar